Tampereen yliopisto sijalle 34 maailman nuorten yliopistojen vertailussa

Julkaistu 24.6.2020
Young universities
Tampereen yliopiston sijoittui sijalle 34 tuoreessa Times Higher Education Young University 2020 –yliopistovertailussa. Vertailussa listattiin maailman parhaita alle 50 vuotta toimineita yliopistoja.

Times Higher Education Young University 2020 -ranking vertailee nuoria, korkeintaan 50-vuotiaita yliopistoja eri puolilta maailmaa. Viime vuoden alussa aloittanut, Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston yhdistymisessä syntynyt uusi Tampereen yliopisto oli vertailussa mukana nyt ensimmäistä kertaa. Sijoitus maailman satojen nuorten yliopistojen joukossa oli 34.

THE Young University 2020 -vertailun kärkeen nousi jo kolmatta kertaa peräkkäin The Hong Kong University of Science and Technology. Toiseksi ylsi Nanyang Technological University Singaporesta ja kolmanneksi ranskalainen Paris Sciences et Lettres – PSL Research University Paris. Suomesta vertailussa on Tampereen yliopiston lisäksi mukana Aalto, jonka sijoitus on 20.

Uusien yliopistojen vertailu perustuu samoihin 13 indikaattoriin, joita Times Higher Educationin yleisvertailussa käytetään, mutta maineindikaattorin painoarvo on yliopistojen nuoren iän vuoksi matalampi.

Vertailussa listattiin 414 nuorta yliopistoa eri puolilta maailmaa. Vuoden 2019 ranking-listalle nousi 351 yliopistoa.

Tutustu Times Higher Education Young University -yliopistovertailuun >>

Keskiviikkona julkistettiin myös QS top 50 under 50 -vertailu maailman nuorista, alle 50-vuotiaista yliopistoista. Tutustu QS-yliopistovertailuun >>