Tampereen yliopisto rakentaa ohjatun opetusharjoittelun mallia Brasiliaan

Julkaistu 12.4.2021
Brasilialaisen Feevalen yliopiston päärakennus
Feevalen yliopiston päärakennus Novo Hamburgossa.
Tampereen yliopisto alkaa viedä suomalaiseen opettajankoulutukseen olennaisesti kuuluvaa ohjatun opetusharjoittelun mallia Brasiliaan. Tavoitteena on luoda brasilialaisen Feevalen yliopiston harjoittelukouluun uudenlainen ohjausmalli opetusharjoittelua suorittaville opiskelijoille.

Ensimmäinen puolitoista vuotta kestävä koulutus on tarkoitus aloittaa syksyllä 2021.

Tampereen yliopisto ja Novo Hamburgon kaupungissa Brasilian rannikolla sijaitseva Universidad Feevale allekirjoittivat koulutusvientiä koskevan sopimuksen huhtikuun alkupuolella. Koulutusvientihanke on Tampereen yliopistolle lajissaan ensimmäinen.

Harjoittelukoulu yhdistää teorian ja käytännön

— Feevalen yliopiston varsinainen opettajankoulutus on hyvätasoista, mutta he ovat kertoneet kaipaavansa teorian yhdistämistä vahvemmin käytäntöön, kertoo koulutusviennin asiakkuuspäällikkö Mirka Gustafsson Työelämäyhteydet ja jatkuva oppiminen -palveluista.

— Lisäksi yliopiston ja harjoittelukoulun välistä vuoropuhelua halutaan rakentaa uudella tavalla. Suomalaisella normaalikoululla on tämäntyyppisen yhteistyön osaamista, Gustafsson toteaa.

— Kasvatustieteellisen tiedekunnan ja normaalikoulun yhteistyö opettajankoulutuksessa on maailmanlaajuisesti melko harvinaista. Tämä yhteistyö on suomalaisen opettajankoulutuksen keskeinen laatutekijä, kertoo koulutusviennin asiakkuuspäällikkö Niina Nyyssölä Työelämäyhteydet ja jatkuva oppiminen -palveluista.

Tampereen ja Feevalen yliopistot ja koulutusviennin asiantuntijat ovat kehittäneet koulutuksen ideaa ja sisältöä jo muutaman vuoden ajan. Ohjelman nimeksi on annettu Mentored Teacher Education.

Koronapandemia vei koko ohjelman verkkoon

Koulutus oli alun perin tarkoitus järjestää perinteiseen tapaan osin paikan päällä Brasiliassa ja osin verkko-opetuksena, mutta koronapandemia pakotti muuttamaan suunnitelmia.

Koulutukseen sisältyy videoituja luentoja, asiantuntijahaastatteluja, verkkotehtäviä ja live-webinaareja. Aineistoa on tarkoitus kuvata myös Tampereen yliopiston normaalikoulussa.

Koulutussisällöt on suunnitellut ja rakentanut kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta EDU. Tiedekunnassa on syksystä lähtien työstetty uutta materiaalia verkkototeutukseen soveltuvaksi.

Feevalen yliopisto haluaa suomalaisia yhteistyökumppaneita

Neuvottelut Feevalen yliopiston kanssa alkoivat pari vuotta sitten, kun Finland University suunnitteli ja järjesti koulutusvientiä Brasiliaan.

Feevalen yliopisto on ollut Tampereen yliopiston opiskelijavaihtokumppani jo noin vuosikymmenen ajan. Yhteistyön alkua vauhditti se, että Feevalen yliopisto on sitoutunut erityisesti Suomen kanssa tehtävään kansainväliseen yhteistyöhön.

Feevale tekee aktiivista yhteistyötä myös Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa.

— Feevalessa halutaan hankkeen avulla nostaa erityisesti perusopetuksessa toimivien opettajien koulutus uudelle tasolle. Hankkeella haetaan vaikuttavuutta myös valtakunnallisesti, Nyyssölä kertoo.

Ohjelmalla voi olla suuri vaikutus Brasilian opettajankoulutukseen

Opettajankoulutus on yksi suomalaisen koulutusviennin suurimpia alueita. Tampereen yliopistolle alkava koulutus on merkittävä saavutus.

— Tämä on yksi Tampereen yliopiston koulutusvientihistorian mittavimmista hankkeista. Ohjelmalla voi olla merkittävä vaikutus brasilialaiseen opettajankoulutukseen. Toivomme, että hanke lähtee hyvin käyntiin ja se herättää kiinnostusta myös muissa brasilialaisissa yliopistoissa, sanoo koulutusvararehtori Marja Sutela.

Tampereen yliopisto on aiemmin kouluttanut muun muassa indonesialaisia ja saudiarabialaisia opettajia. Yliopistopedagogiikan koulutusta on viety Thaimaahan, Brasiliaan ja Palestiinaan.

Lisätietoja:
Asiakkuuspäällikkö Mirka Gustafsson, mirka.gustafsson [at] tuni.fi