Tampereen yliopisto mukana Ylen käynnistämässä tutkimushankkeessa kolmen muun yliopiston kanssa

Julkaistu 2.5.2022
Rakennuksia kampuksella ja kaupungilta.
Tavoitteena on edistää tutkimusta julkisesta palvelusta ja Yleisradiosta. Hanke myös syventää näkymää Ylen ja suomalaisen yhteiskunnan vuosisadan mittaisesta monimuotoisesta yhteydestä. Yle täyttää 100 vuotta syksyllä 2026, ja tutkimusohjelma on käynnistetty lähestyvän juhlavuoden merkeissä.

Tutkimusohjelmassa ovat mukana Helsingin, Tampereen, Turun ja Jyväskylän yliopistojen tutkijaryhmät. Hanketta johtaa yrityshistorian professori Niklas Jensen-Eriksen Helsingin yliopistosta.

“Yle on merkittävä kulttuuri-instituutio ja tiedonvälittäjä Suomessa. Lähes 100 vuoden ajan olemme eläneet suomalaisten mukana arjessa, sen iloissa ja suruissa. Ja kuten viime aikoina on taas nähty: Ylen tehtävä ja merkitys vain korostuvat kriisiaikoina. Ylen historia on myös suomalaisuuden ja suomalaisen kulttuurin historiaa, se ei mahdu yhden yrityshistorian kansien väliin”, sanoo Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila.

Yrityshistoriaa ja temaattisia tutkimuksia

Yliopistojen tutkijaryhmät tuottavat muun muassa Ylen viime vuosikymmenten yrityshistorian sekä temaattisia tutkimuksia. Yrityshistoria kattaa uudistetun Yle-lain, Yle-veron ja voimakkaan kehityksen ja digitalisoinnin vuosikymmenet. Teos jatkaa Raimo Salokankaan vuonna 1996 julkaistua kolmiosaista Yleisradion varhempaa historiatutkimusta.

Temaattisissa tutkimuksissa paneudutaan Ylen rooliin suhteessa suomalaisuuteen, suomalaiseen yhteiskuntaan ja Yleen kulttuuritoimijana. Nämä tutkimukset avaavat näkymää laajalla perspektiivillä, koko 100 vuoden historiaan ja myös julkisen palvelun tulevaisuuteen.

Hankkeessa on kolme teemaa, joista yhdestä "Ylen yrityshistoria 1997–2026" teemakokonaisuudesta vastaa Tampereen yliopisto. Vastuututkijana on dosentti Marko Tikka. Teema kirjoittaa Ylen yrityshistoriaa viimeisen kolmenkymmenen vuoden ajalta. Se jatkaa näin vuonna 1997 julkaistua Ylen yrityshistoriaa ja on ennen kaikkea Ylen digitaalisuuden ensimmäisten vuosikymmenten historiaa. Tuona aikana on tapahtunut muutoinkin paljon: Ylestä on tullut lakisääteinen yhtiö, ohjauksen parlamentaarisuus on vahvistunut, median sääntely eurooppalaistunut, Ylen rahoitusmalli uudistettu ja mediatoimiala on täysin kansainvälistynyt.

“Hanke on laajin Yleen kohdistuva akateeminen tutkimusohjelma koskaan. Haluamme avata näköaloja Ylen ja suomalaisten suhteesta sadan vuoden aikana ja luodata Ylen merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Uskomme, että tutkimusohjelma syventää julkisesta palvelusta käytävää keskustelua ja luo sille tulevaisuuden rakennusaineksia”, sanoo Ylessä hankkeesta vastaava johtaja Ismo Silvo.

”Yliopistoille ja tutkijoille hanke tarjoaa kiehtovan mahdollisuuden perehtyä syvällisesti keskeisen kansallisen instituution vaiheisiin ja sen vuorovaikutukseen suomalaisten kanssa. Ylen historiassa ei ole kyse vain Ylestä: tutkiessamme sen historiaa opimme paljon suomalaisen median, kulttuurin ja yhteiskunnan kehityksestä. Hanke tarjoaa myös erinomaisen tilaisuuden laajentaa yliopistojen välistä yhteistyötä”, sanoo tutkimusohjelmaa johtava yrityshistorian professori Niklas Jensen-Eriksen Helsingin yliopistosta.

Yle rahoittaa Yle 100 vuotta -tutkimushankkeita noin miljoonalla eurolla seuraavien neljän vuoden aikana. Teokset valmistuvat lähempänä vuosia 2024–26 SKS Kirjat -kustantamon julkaisemina.

Lisätiedot:
Ismo Silvo, Yle julkisen palvelun johtaja, ismo.silvo [at] yle.fi (ismo[dot]silvo[at]yle[dot]fi)

Ylen tiedote verkkosivuilla
Näkökulma / Ismo Silvo: Yle, suomalaisuus ja kulttuuri – sadan vuoden vuorovaikutus