Tampereen yliopisto mukana Shanghain yliopistovertailussa

Julkaistu 19.8.2021
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Shanghai-ranking eli Academic Ranking of World Universities (ARWU) vertailee vuosittain pari tuhatta yliopistoa, joista listalle otetaan tuhat parasta. Tampereen yliopiston sijoitus säilyy viime kerrasta samana ja kuuluu 600 joukkoon.

ARWU käyttää mittareina julkaisuja, tutkimusviittauksia ja siteeratuimpien tutkijoiden maailmanlistaa sekä Nature- ja Science -lehdissä julkaistuja artikkeleja. Lisäksi vertailu huomioi niin tutkijoiden kuin yliopiston alumnien saamat Nobel-palkinnot ja matematiikan alan Fields-mitalit. Kertyvät pisteet suhteutetaan yliopiston tutkijoiden ja opettajien määrään.

Tampereen yliopiston ranking-tulos muodostuu julkaisuindikaattorista sekä julkaisuista maailman arvostetuimmissa tiedelehdissä Nature ja Science, joissa julkaistaan etenkin luonnontieteitä ja lääketiedettä.

Shanghai-vertailusta julkaistaan myös tieteenalakohtaista versiota. Tampereen yliopistosta menestyivät parhaiten tietoliikennetekniikka sekä kirjasto- ja informaatiotieteet, jotka pääsivät alakohtaisissa sijoille 76100. Seuraavaan luokkaan eli 150 joukkoon sijoittuvat terveystieteet, kasvatustiede ja viestintätieteet. Kahdensadan joukossa ovat biologiset tieteet, konetekniikka, sähkötekniikka ja liikennetieteet ja -tekniikka.

Suomalaisyliopistoja listalla on seitsemän. Parhaiten niistä menestyy Helsingin yliopisto, joka yltää sijalle 82. Sata parasta saa tarkan sijoituksen, minkä jälkeen yliopistot listataan sadoittain. Tieteellisten julkaisujen pisteytyksessä vertailu käyttää Web of Science -tietokantaa ja siitä tuotettua viittausindeksiä.

Julkaisuissa Tampereen yliopisto pääsee suomalaisista kolmanneksi, kun yliopiston kokonaistulos on sijalla viisi Suomessa.

Shanghai-vertailua alkoi koostaa Shanghain Jiao Tong -yliopisto 2000-luvun alussa. Vuodesta 2009 rankinglistan on tuottanut itsenäinen ShanghaiRanking Consultancy.

Tänä vuonna listalle nousi 38 uutta yliopistoa. Kymmeneen parhaaseen sijoittuu kahdeksan yliopistoa USA:sta ja kaksi brittiyliopistoa. Kärkikolmikko on sama kuin viime vuonna: Harvardin yliopisto ykkössijalla, toisena Stanford ja kolmantena Cambridgen yliopisto.

2021 Academic Ranking of World Universities

Lue tarkemmin ranking-metodologiasta

(Siirryt linkeistä toiselle sivustolle)