Tampereen yliopisto lisää aloituspaikkoja ja uusia valintaväyliä vuoden 2021 opiskelijavalintaan

Julkaistu 29.10.2020
Tampereen yliopiston koulutustarjonta 2021 yhteishauissa
Tampereen yliopiston suomenkielinen koulutustarjonta vuoden 2021 yhteishaussa on julkaistu. Yliopisto tarjoaa monia tapoja hakea tutkintoon johtavaan koulutukseen.

Suomenkielisiin koulutuksiimme haetaan kevään toisessa yhteishaussa 17.3.–31.3.2021. Todistus- ja valintakoevalinnan lisäksi on lukuisia muita tapoja päästä opiskelijaksi. Kevään toisessa yhteishaussa haetaan myös suomenkielisiin maisteriohjelmiin.

Englanninkielisiin kandikoulutuksiimme sekä teatterityön koulutukseen haetaan jo kevään ensimmäisessä yhteishaussa 7.1.–20.1.2021. Teatterityön koulutukseen voi hakea opiskelemaan joka toinen tai joka kolmas vuosi.

Lisää aloituspaikkoja

Tampereen yliopisto lisää 225 uutta aloituspaikkaa koulutuksiinsa vuodelle 2021. Lisäaloituspaikat tulevat usealle koulutusalalle, ja ne ovat mukana Opintopolku-palvelussa opiskelijavalinnan tiedoissa.

Lisäaloituspaikat ovat osa opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksiä, jotka suuntaavat lähivuosien aloituspaikkoja. Aloituspaikkojen lisäyksellä pyritään nostamaan koulutustasoa ja vastaamaan eri alojen ja alueiden osaajapulaan.

Monta reittiä tutkinto-opiskelijaksi

Tampereen yliopisto vahvistaa vaihtoehtoisten valintaväylien kokonaisuutta. Uusista opiskelijoista osa valitaan kevään toisessa yhteishaussa maksuttoman näyttöreitin kautta. Jotta näyttöreitillä voi hakea, on hakijan pitänyt suorittaa hakukohteessa vaadittu opintojakso tai MOOC-kurssi tietyin kriteerein. Uusia näyttöreittejä avautuu seuraavissa hakukohteissa: matematiikan ja tilastollisen data-analyysin koulutus, tietojenkäsittelytieteiden koulutus ja tietotekniikan koulutus.

Lisäksi yhteiskuntatutkimuksen koulutuksen näyttöreitti on nyt toista kertaa haussa mukana.

Moniin Tampereen yliopiston koulutuksiin voi hakea tutkinto-opiskelijaksi myös avoimen yliopiston opintojen perusteella. Opiskelijaksi voi hakea joko suorittamalla määritelty määrä avoimen yliopiston opintoja tai ennalta määritellyt väyläopinnot vaadituin kriteerein. Avoimen yliopiston opinnot ovat maksullisia: yksi opintopiste maksaa 15 euroa.

Joihinkin Tampereen yliopiston koulutuksiin on mahdollista hakea yhteishaussa, mikäli hakija on menestynyt lukion tiedekilpailussa.

Koronavirustilanteen vaikutukset opiskelijavalintaan

Koronaviruksen vaikutusten ennakoidaan jatkuvan myös tulevana vuonna. Tampereen yliopisto huomioi tämän suunnittelutyössä. Lähtökohta on, että valintakokeet ovat edelleen tärkeä väylä yliopistoon. Mikäli valintakokeiden toteutuksiin tulee muutoksia, yliopistot ovat yhdessä sitoutuneet tiedottamaan niistä ennen hakuajan alkua 16.3. mennessä.

Tavoitteena on järjestää keväällä ja kesällä 2021 valvotut valintakokeet pääosin kampuksilla tai muissa fyysisissä tiloissa.

JATKOON-päivässä tutustutaan opiskelumahdollisuuksiin

Tampereen yliopiston virtuaalinen Jatkoon!-päivä järjestetään 30.11.2020 klo 9-12. Tapahtumassa kerrotaan yliopiston koulutustarjonnasta ja tutustutaan yliopiston hakukohteisiin kevään 2021 yhteishauissa. Lisäksi asiantuntijamme ja opiskelijamme vastaavat kysymyksiin opiskelusta ja hakemisesta.

Lisätietoja:

Opiskelijapalveluiden päällikkö Kaisa Keskitalo, kaisa.keskitalo [at] tuni.fi, p.040 754 5951

Hakijapalveluiden palvelupäällikkö Meeri Oikemus, meeri.oikemus [at] tuni.fi, p.040 849 0594

Hakijoiden yhteydenotot:

Tampereen yliopiston hakijapalvelut
hakijapalvelut.tau [at] tuni.fi (hakijapalvelut[dot]tau[at]tuni[dot]fi)
Puhelin: 0294 520 400 (ma-pe klo 12-14)

Kevään ensimmäinen yhteishaku: tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/yhteishaku
Kevään toinen yhteishaku: tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/yhteishaku

Tutustu vaihtoehtoisiin tapoihin hakea tutkinto-opiskelijaksi

Avoin yliopisto

Jatkoon!-päivä