Tampereen yliopisto kehittää älykkäitä työkoneita yhdessä Wapicen kanssa

Julkaistu 22.2.2021
Pilvipohjainen IoT Ticket alusta mahdollistaa työkoneiden kunnonvalvonnan ja suorituskyvyn seurannan myös etänä.
Tampereen yliopisto ja Wapice ovat tehneet tutkimusyhteistyötä älykkäiden liikkuvien työkoneiden parissa EDGE-hankkeessa. Wapice on tarjonnut yliopistolle tutkimuksen käyttöön IoT-TICKET® -ratkaisun sekä älykkään WRM247+ -tiedonkeruujärjestelmän.

Tampere on liikkuvien työkoneiden kehityksen ja valmistuksen keskittymä. Yhteistyö Tampereen yliopiston ja Wapicen välillä mahdollistaa ketterän tiedon jakamisen sekä uusien innovaatioiden luomisen. Läheinen yhteistyö Wapicen kanssa tuo Tampereen yliopiston tutkijoille mahdollisuuden hyödyntää Wapicen edistyksellistä teknologiaa. Yhteistyö auttaa myös Wapicea edistämään omia kyvykkyyksiään.

EDGE-hankkeessa liikkuvaan työkoneeseen on asennettu älykäs WRM247+ -tiedonkeruujärjestelmä, jossa voidaan suorittaa reunalaskentaa analyysien tekemiseen lähellä laitetta.

– Analyyseja on tehty esimerkiksi kuorman lastauksen tehokkuuden laskentaan laitteen sensoritietojen perusteella. Tämän lisäksi polttoaineen kulutuksen ja moottoritehon tiedoilla voidaan vertailla kuskien tehokkuutta eri työtehtävissä, kertoo professori Kalevi Huhtala Tampereen yliopistosta.

Yhteistyö on sujunut hyvin myös IoT Ticket -ratkaisun suhteen. IoT Ticket on pilvi- ja selainpohjainen alusta, joka mahdollistaa valvottavan kohteen etäseurannan, datan keruun antureilta ja reunalaskennasta sekä mittausjärjestelmän etähallinnan. Järjestelmän analysointi- ja raportointityökalujen avulla voidaan toteuttaa esimerkiksi koneiden ja järjestelmien kunnonvalvontaa ja suorituskyvyn seurantaa.

– Tietoa on jaettu toistuvissa tilannekatsauspalavereissa, joiden lisäksi tutkijoiden ja kehittäjien välillä on pidetty työn kehitykseen liittyviä tapaamisia. IoT-TICKET® on toiminut erinomaisesti. Ympäristöä on ollut helppo käyttää ja se on mahdollistanut omien analyysien ja näkymien suunnittelun ja toteutuksen hankkeessa, sanoo projektitutkija Jonathan Shabulinzenze Tampereen yliopistolta.

– Wapice panostaa vahvasti vuosittain tuotekehitykseen, jonka yksi osa-alue on tutkimusyhteistyöt yliopistojen kanssa erilaisissa hankkeissa. Tämä on ollut mahtava mahdollisuus yhteistyöhön uuden yhdistyneen Tampereen yliopiston kanssa. Olemme saaneet paljon uutta tietoa älykkäistä liikkuvista työkoneista ja tätä tietoa voimme suoraan hyödyntää Wapicen asiakkailla luoden älykkäämpiä palveluita niiden avulla, kommentoi Director of Energy Business Line Jyrki Keskinen Wapice Oy:stä.

Lue lisää EDGE-hankkeesta ja tutustu suomalaisen Wapice Oy:n toimintaan.