Tampereen yliopisto kartoittaa Nollapäästöpäivänä ilmastotutkimustaan yritysten, median ja muiden toimijoiden saataville

Julkaistu 21.9.2021
Tampereen korkeakouluyhteisöä mainostava Tampereen ratikka ajaa nurmialueella.
Tampereen yliopisto osallistuu Nollapäästöpäivään tiistaina 21.9. käynnistämällä kartoituksen yhteisönsä ilmastotutkijoista ja heidän erityisosaamisistaan. Tavoitteena on tuoda yliopiston ilmastoasiantuntemusta entistä paremmin yhteiskunnan eri toimijoiden saataville.

Tiistaina 21.9.2021 vietetään maailmanlaajuista päästöjen ja kuluttamisen vähentämiseen tähtäävää Nollapäästöpäivää. Osana Nollapäästöpäivää Tampereen yliopisto käynnistää kartoituksen yliopiston ilmastotutkijoista ja heidän erityisosaamisistaan.

Tavoitteena on julkistaa lista yliopiston monialaisesta ilmastotutkimuksesta syksyn 2021 aikana. Näin tutkijoiden asiantuntemus on jatkossa entistä paremmin yhteiskunnan eri toimijoiden, kuten median, yritysten ja muiden organisaatioiden hyödynnettävissä.
Kartoituksen ja sen pohjalta julkaistavan tutkijalistauksen avulla yliopisto haluaa kantaa vastuutaan ja tukea ympäröivää yhteiskuntaa ilmastoystävällisten ratkaisujen etsimisessä.

– Työ koko Tampereen korkeakouluyhteisön päästöjen vähentämiseksi ja vuoden 2030 hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi jatkuu, mutta tutkimuksen ja koulutuksen avulla yliopisto voi kurkottaa hiilikädenjälkeään myös laajemman yhteisön avuksi, sanoo yliopiston kestävän kehityksen ja innovaatiokulttuurin erityisasiantuntija Matias Nurminen.

Nollapäästöpäivään osallistumiseen Tampereen yliopiston on haastanut Climate Leadership Coalition (CLC), joka on Euroopan suurin voittoa tavoittelematon ilmasto-businessverkosto. Tampereen yliopisto on osa tätä 87 toimijaa yhdistävää verkostoa, ja yliopiston asiantuntijoita osallistuu CLC:n teemaryhmiin sekä lausuntotyöhön.

Lue lisää muista CLC:n verkoston kampanjoista:

Lisätietoja:
Erityisasiantuntija Matias Nurminen, matias.nurminen [at] tuni.fi, +358 503 182 397