Tampereen yliopisto ja sairaanhoitopiiri tutkivat koronaviestinnän onnistumista

Julkaistu 2.11.2020
Koronakuvitus/ Kuva: Jonne Renvall
Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopisto ja Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ryhtyvät yhteistyössä tutkimaan koronaviestinnän onnistumista.

Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ilmiöitä sekä käytännön epäkohtia ja vahvuuksia, joiden avulla julkisten organisaatioiden sosiaali- ja terveydenhuollon viestintää voidaan maakunnan alueella jatkossa kehittää.

Kysely Pirkanmaan kunnille

Marraskuun alussa käynnistyy kyselytutkimus, joka kokoaa yhteen erityisesti kuntien koronapandemian aikaisia kokemuksia viestinnästä, sen sisällöistä ja kanavista.

Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, millaisia viestinnällisiä tehtäviä pirkanmaalaisten terveydenhuollon palveluiden järjestäjät ja asiantuntijat ovat kohdanneet kuluneen koronapandemian aikana vuonna 2020 ja miten vastaaviin tehtäviin tulisi valmistautua tulevaisuudessa.

Kysely lähetetään sähköisesti Pirkanmaan sairaanhoitopiirin jäsenkunnille, joissa vastauksia odotetaan kuntajohdolta, päätöksentekijöiltä sekä terveydenhuollon johtotehtävissä koronapandemian aikana toimivilta. Myös kuntien viestinnän ammattilaisten toivotaan vastaavan kyselyyn.

Virheellinen tieto haitaksi

Terveydenhuollon ammattilaisten tai organisaatioiden viestintää on Suomessa ja kansainvälisestikin tutkittu melko vähän. Virheellisen tiedon tahaton ja tarkoituksellinen levittäminen tartuntataudeista on maailmanlaajuinen ongelma, johon vastaaminen on olennainen osa koronan leviämisen rajoittamista.

Tutkimuksesta vastaavat Tampereen yliopistolla yliopistotutkija, YTT Sinikka Torkkola ja tutkija, YTM Päivi Tyni sekä sairaanhoitopiirissä viestintäjohtaja, HTT Elina Kinnunen.