Tampereen yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto alkavat kouluttaa yhdessä diplomi-insinöörejä

Julkaistu 7.10.2020
Robolab, Tampereen yliopisto
Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen yliopisto alkavat kouluttaa yhteistyössä automaatiotekniikan diplomi-insinöörejä. Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt hankkeelle 864 000 euron rahoituksen.

Ohjelmaan haetaan korkeakoulujen ensi kevään toisessa yhteishaussa, ja opetus alkaa syksyllä 2021. Toinen sisäänotto on 2022. Molempina vuosina tavoitteellinen opiskelijamäärä on 30.

Opintoihin kuuluvat diplomityöt räätälöidään vastaamaan itäsuomalaisten tekniikan alan yritysten tarpeita, ja ne tehdään mukana olevien oppilaitosten yhteisohjauksessa.

– Suunnitelmien mukaan Tampereen yliopisto vastaa kaksivuotisen maisteritutkinnon syventävien opintojen ja diplomityön osuuksista ja DI-tutkinnot kohdentuvat Tampereen yliopistolle, kertoo fysiikan professori, koulutusvaradekaani Esa Räsänen Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta.

– Täydentävistä opinnoista sekä sivuainetarjonnasta vastaa pääasiassa Itä-Suomen yliopisto yhteistyössä Karelia- ja Savonia-ammattikorkeakoulujen kanssa. Myös Savonlinnan kaupunki osallistuu hankkeen markkinointiin ja täydennyskoulutuksen toteuttamiseen.

Koulutukseen voivat hakea joko soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon tai yliopistojen alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet. Soveltuvia pohjatutkintoja ovat esimerkiksi automaatio-, kone-, sähkö- sekä tieto- ja prosessitekniikan tutkinnot. Myös luonnontieteen kandidaatin tutkinto matematiikasta, fysiikasta tai tietotekniikasta on mahdollinen.

– Koulutus pyritään toteuttamaan monimuotoisena. Pääpaino on verkko-opetuksessa, jota täydennetään lähiopetuksella, Esa Räsänen sanoo.

– Lähijaksot opiskellaan Kuopiossa ja Joensuussa. Hankkeessa syntyvät diplomityöt tehdään Itä-Suomen yrityksissä.

Koulutushankkeen tavoitteena on vastata Itä-Suomen, erityisesti Etelä- ja Pohjois-Savon sekä Pohjois-Karjalan, kasvavaan osaajapulaan. Koulutuksella halutaan kasvattaa myös alueen houkuttelevuutta teknologian vahvana osaamiskeskittymänä.

Lisätietoja:
Koulutusvaradekaani Esa Räsänen, esa.rasanen [at] tuni.fi (esa[dot]rasanen[at]tuni[dot]fi), p. 050 301 3386

Opintopäällikkö Nina Ojala, nina.ojala [at] tuni.fi (nina[dot]ojala[at]tuni[dot]fi), p. 040 849 0859