Tampereen yliopisto aloittaa energiamurroksen ja robotiikan DI-koulutukset

Julkaistu 8.11.2022
viitekuvassa lukiolaisia hakijapalvelujen tiskin äärellä Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle -tapahtumassa 2019
Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle -tapahtumassa 2019 kerrottiin opiskelumahdollisuuksista muun muassa lukiolaisille.
Tampereen yliopisto alkaa kouluttaa energiamurroksen ja robotiikan diplomi-insinöörejä. Ensi syksynä alkaviin koulutuksiin haetaan kevään toisessa yhteishaussa maaliskuussa.

Energiamurros tarkoittaa siirtymistä fossiilivapaaseen ja hiilineutraaliin sähköenergian tuotantoon sekä fossiilisten polttoaineiden korvaamista sähköllä, biopolttoaineilla ja synteettisillä polttoaineilla lämmityksessä, liikenteessä, työkoneissa ja teollisuusprosesseissa.

— Energiamurros on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä ilmiö, joka vaikuttaa meihin kaikkiin. Suomalainen yhteiskunta tarvitsee tämän alueen korkeakoulutettuja asiantuntijoita, jotta voimme toimia vihreän siirtymän edelläkävijöinä ja vahvistaa kansallista kilpailukykyämme, toteaa professori Pekka Verho Tampereen yliopistosta.

— Energiamurroksen koulutuksessa yhdistetään perinteisiä insinöörialoja uudella tavalla ja sisällytetään koulutukseen myös yhteiskunnallista ulottuvuutta, Verhokertoo.

Robotiikan merkitys kasvaa

Myös robotiikan merkitys monilla aloilla kasvaa. Robotiikan tavoitteena on tehdä ihmisten työskentelystä kevyempää, terveellisempää ja turvallisempaa.

Teollisuudessa robotiikka auttaa tekemään esimerkiksi tehtaista, autoista ja lentokoneista turvallisempia. Robotteihin perustuva logistiikka puolestaan tuo tavarat oikeaan paikkaan oikealla hetkellä. Kestävässä kehityksessä ja kiertotaloudessa robotiikkaa hyödynnetään muun muassa saastuneiden alueiden puhdistamisessa ja jätteiden lajittelussa sekä kierrättämisessä. Hyvinvointi- ja terveyspalveluissa robotiikka tukee esimerkiksi liikuntarajoitteisten ihmisten arjen helpottamista.

— Robotiikka lisääntyy tulevaisuudessa kaikilla elämän osa-alueilla ja alan osaajista on pulaa. Alan suomalainen teollisuus menestyy jo maailmalla ja sovelluskohteita on valtavasti lisää esimerkiksi logistiikassa, terveydenhuollossa ja normaalin arjen apuna. Robotit ovat olennainen osa tulevaisuuden haasteiden ratkaisemisessa, toteaa projektipäällikkö Jyrki Latokartano.

Porissa voi ensi syksystä lähtien suorittaa tekniikan kandidaatin tutkinnon ohjelmistotekniikassa tieto- ja sähkötekniikan koulutuksessa, jonka jälkeen opinnot jatkuvat diplomi-insinöörin tutkintoon. Uuden kandidaattiohjelman järjestävät yhdessä Tampereen yliopisto ja Turun yliopisto.

Kevään toinen yhteishaku järjestetään maaliskuussa

Tampereen yliopiston suomenkielinen koulutustarjonta kevään 2023 toisessa yhteishaussa on julkaistu.

Suomenkielisiin koulutuksiin haetaan kevään toisessa yhteishaussa 15.– 30.3.2023. Samaan aikaan kevään toisen yhteishaun kanssa järjestetään myös yliopistojen avoimen väylän haku.

Englanninkielisiin kandidaatinkoulutuksiin haetaan jo kevään ensimmäisessä yhteishaussa 4.– 18.1.2023.

Opiskelijaksi todistuksella, valintakokeella tai näyttöreitillä

Todistus- ja valintakoevalinnan lisäksi uusia opiskelijoita valitaan kevään toisessa yhteishaussa maksuttoman näyttöreitin kautta. Jotta näyttöreitillä voi hakea, on hakijan täytynyt suorittaa hakukohteessa vaadittu opintojakso tai MOOC-kurssi tietyin kriteerein.

Näyttöreitin kautta on mahdollista hakea elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen koulutukseen, matematiikan ja tilastollisen data-analyysin koulutukseen, tietojenkäsittelytieteiden koulutukseen, tietotekniikan koulutukseen sekä yhteiskuntatutkimuksen koulutukseen.

Joihinkin Tampereen yliopiston koulutuksiin voi myös hakea kevään toisessa yhteishaussa, jos hakija on menestynyt lukion tiedekilpailussa.

Moniin Tampereen yliopiston koulutuksiin voi hakea tutkinto-opiskelijaksi myös avoimen yliopiston opintojen perusteella yliopistojen avoimen väylän haussa.

Opiskelijaksi voi hakea joko suorittamalla koulutuksen valintaperusteissa määritellyn määrän avoimen yliopiston opintoja tai suorittamalla ennalta määritellyt väyläopinnot vaadituin kriteerein. Avoimen yliopiston opinnot ovat maksullisia: yksi opintopiste maksaa 15 euroa.

Opintoihin voi tutustua etukäteen

Tampereen yliopisto tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia tutustua eri alojen opintoihin ja opiskeluun Tampereen yliopistossa. Koulutuksiin pääsee tutustumaan yliopiston verkkosivuilla koulutuksen omalla sivulla ja Opintopolku.fi -sivustolla.

Tampereen yliopisto on mukana Studia-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 23. ¬– 24. marraskuuta. Messuilla voi kysyä eri alojen opiskelijalähettiläiltä opinnoista ja elämisestä korkeakouluopiskelijana Tampereella sekä tutustua uusiin koulutuksiin. Myös hakijapalveluiden henkilökuntaa on mukana kertomassa Tampereen yliopiston opiskelumahdollisuuksista.

— Voit myös esimerkiksi kuunnella opiskelijoidemme ajatuksia opinnoista ja yhteisöllisyydestä podcasteissa, solahtaa tieteen maailmaan Juniversityn Tiedekahvilassa ja osallistua erilaisiin tapahtumiin. Tarjoamme myös mahdollisuuden chatata opiskelijoidemme kanssa ja kysyä opintoihin ja opiskelijan arkeen liittyviä kysymyksiä suoraan opiskelijoiltamme, kertoo hakijapalveluiden päällikkö Meeri Oikemus.

Kuva: Jonne Renvall