Tampereen uudistukselle tukea pääomittamisella

Julkaistu 17.12.2018
Valtioneuvosto päätti torstain yleisistunnossaan julkisoikeudellisille yliopistoille ja säätiöyliopistoille kohdennettavasta pääomittamisesta. Yliopistoja pääomitetaan 46 miljoonalla eurolla vuonna 2018.

Tampereen yliopistot saavat summasta merkittävän osuuden, sillä yhteensä niitä pääomitetaan päätöksen perusteella yli 11 miljoonalla eurolla kun nykyinen Tampereen yliopisto saa summasta 5 264 000 euroa ja Tampereen teknillisen yliopiston osuus on 5 933 000.

Pääomitettava summa koostuu kahdesta kategoriasta: rakenteita ja toimintatapoja uudistavasta määrärahasta, mikä tarkoittaa yhteensä 10 miljoonan euron pääomitusta Tampereen yliopistolle. Tutkimuksen laadun ja vaikuttavuuden perusteella pääomitusta saadaan Tampereelle reilut miljoona euroa.
Uuden Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls pitää valtioneuvoston tukea Tampereen yliopiston kehittämiselle merkittävänä.

– On erittäin hienoa, että sekä opetus- ja kulttuuriministeriö että valtioneuvosto näkevät Tampereella tehtävän uudistuksen Suomen yliopistokentän tärkeimpänä rakenteellisena uudistuksena. Vuoden alussa toimintansa aloittava uusi Tampereen yliopisto saa lähes kolmanneksen, eli noin 29 prosenttia, rakenteellisen uudistamisen perusteella jaettavasta 34,5 miljoonasta eurosta, iloitsee rehtori Walls.

Pääomittaminen perustuu hallitusohjelmaan osana osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeita. Talouspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli yliopistojen pääomittamista 23.10.2018. Ammattikorkeakoulujen pääomitus päätettiin toteuttaa erikseen käyttäen vastinrahamallia.

Valtioneuvoston tiedote (13.12.2018)