Tampereen seudun osuuspankeilta yhteinen 100 000 lahjoitus

Julkaistu 26.2.2021
Osuuspankit lahjoittivat Kannata meitä -kampanjaan
Rehtori Mari Walls otti vastaan Pirkanmaalla toimivilta osuuspankeilta 100 000 euron lahjoituksen. Kuvassa oikealta OP Luopioisten Sirpa Leppäkoksi, OP Tampereen Jani Vilpponen, rehtori Mari Walls, OP Kangasalan Jyrki Turtiainen ja varainhankinnan, alumni- ja sidosryhmäyhteistyön päällikkö Elina Suojanen-Laine.
Rehtori Mari Walls otti vastaan Pirkanmaalla toimivilta osuuspankeilta 100 000 euron lahjoituksen. Yhteistä lahjakirjaa olivat luovuttamassa kolme toimitusjohtajaa: OP Tampereen Jani Vilpponen, OP Luopioisten Sirpa Leppäkoski sekä OP Kangasalan Jyrki Turtiainen. Osuuspankkien lahjakirjassa mainitaan yliopiston toiminnan sopivan hyvin lahjoittajan omaan arvomaailmaan, mihin kuuluvat johtavina arvoina ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen.

Rehtori Mari Walls nosti lahjoitustilaisuudessa esille laajan, monipuolisen ja pitkäjänteisen yhteistyön merkityksen. Yliopistolle kumppanuudet ja yhteistyö ympäröivän yhteiskunnan kanssa ovat keskeinen osa vaikuttavuutta.

Meiltä valmistuvat Tampere Alumnit rakentavat Suomen elinvoimaisuutta niin yrityksissä kuin erilaisissa yhteisöissäkin. Tarjoamme joustavat mahdollisuudet koko työuran mittaiseen osaamisen täydentämiseen ja yhteiskehittämiseen.

– Yliopistolla on tarjota monialaisia vahvuusalueita, jotka perustuvat uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja soveltamisosaamiselle, Walls korosti.

Myös osuuspankkilaiset nostivat esille yliopiston eri tieteenaloja yhdistävän lähestymistavan. Yliopistoyhteistyössä osuuspankkitoimijoita kiinnostaa erityisesti kauppatieteisiin sekä työelämän kehittämiseen liittyvä tutkimus ja koulutus.

– On selvää, että Tampereen yliopisto on iso osa koko alueemme vetovoimaa. Yliopiston tekemä työ säteilee laajasti ympäristöömme. Uuden yliopiston monialainen ote yli perinteisten raja-aitojen antaa varmasti monessa mielessä etulyöntiaseman niin tutkimuspuolella kuin koulutuksessakin,  painotti OP Tampereen toimitusjohtaja Jani Vilpponen.

Yliopisto näkyy pankki- ja finanssimaailmassa tärkeänä ammattitaitoisten asiantuntijoiden kouluttajana. Nopeassa muutoksessa oleva työelämä tarvitsee osaajia ja osaamisen jatkuvaa päivittämistä.

– Alueemme tarvitsee koulutettua työvoimaa. Ihmiset asettuvat asumaan, rakentavat elämäänsä, tekevät työtä ja pitävät pyörät pyörimässä. Yliopiston vaikutus näkyy myös tätä kautta, pohti OP Luopioisten toimitusjohtaja Sirpa Leppäkoski.

Ihmisen arkeen vaikuttavissa päätöksissä mukanaolo ja asiakkaiden kohtaaminen ovat pankkityössä tärkeä osa asiakaspalvelua. Keskusteluissa vilahti monta tämän päivän työelämää puhuttavaa termiä kuten tiedolla johtaminen, uudet työnteon mallit, asiakaskäyttämisen ennustaminen ja digitalisaatio.

– Asiakaskäyttäytyminen on muuttunut nopeasti. Meillä on täysin digimaailmaan sujahtaneita asiakkaita, mutta myös perinteisemmin pankkipalveluita käyttäviä. Kaikille järjestämme palvelua, vakuutti OP Kangasalan toimitusjohtaja Jyrki Turtiainen.

Osuuspankkien lahjoituksessa ovat mukana OP Etelä-Pirkanmaa, OP Kangasala, OP Kuru, OP Luopioinen, OP Mouhijärvi, OP Pohjois-Häme, OP Punkalaidun, OP Sastamala, OP Satapirkka, OP Tampere ja OP Ylä-Pirkanmaa.

Kuva Jonne Renvall
Teksti Minna Puntila