Tampereen radiologian erikoistumisohjelmalle kansainvälinen laatusertifikaatti

Julkaistu 14.12.2021
röntgenkuvia valotaululla
Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan ja Tampereen yliopistollisen sairaalan radiologian erikoistumisohjelma on saanut eurooppalaisen laatusertifikaatin (Gold Certificate of Excellence) ensimmäisenä radiologian erikoislääkärien koulutuspaikkana Suomessa.

— Radiologia on kansainvälistä. Nyt myönnetty laatusertifikaatti varmistaa tiiviit yhteydet eurooppalaiseen koulutuksen standardiin, ja auttaa edelleen kehittämään radiologian erikoistumiskoulutusta Suomessa, toteaa radiologian professori Jussi Hirvonen.

Eurooppalaisena koulutusjärjestelmän auditoijana toimi European Board of Radiology (EBR), joka on eurooppalaisen radiologian kattojärjestön European Society of Radiology (ECR) koulutusjaosto. European Training Assessment Program 2.0 (ETAP2.0) arvioi erikoislääkärikoulutuksen teoreettista ja käytännöllistä sisältöä laajalti, niin ammatillisesta, tieteellisestä, pedagogisesta kuin hallinnollisestakin näkökulmasta.

— Huomiota kiinnitettiin varsin ajankohtaisiin teemoihin, kuten jatkuva ammatillisen osaamisen arviointi, tietotekniikan ja tekoälyn rooli radiologiassa, ja asiantuntijaorganisaation johtaminen, Hirvonen kertoo.

Arvioinnin mukaan Tampereen erikoistumisohjelma täyttää täysin ECR:n koulutukselliset laatuvaatimukset. Erikoistumisohjelman vahvuuksina todettiin muun muassa moderni ja monipuolinen tutkimusvalikoima, erinomaiset konsultaatiomahdollisuudet, hyvä työilmapiiri sekä joustava pääsy osallistumaan kansainvälisiin koulutuksiin.

— Laadukas erikoislääkärikoulutus pohjautuu saumattomaan yhteistyöhön yliopiston ja palvelujärjestelmän välillä. Tampereella erikoistumisen koulutuspaikkana toimii Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja erityisesti Tampereen yliopistollinen sairaala (Tays). Tays Kuvantaminen on moniammatillinen yhteisö, jossa työskentelee noin 75 lääkäriä, Hirvonen kertoo.

Lisätietoja:
Radiologian professori Jussi Hirvonen