Tampereen lasten akatemia: Miksi olemme osa luontoa?

SijaintiKalevantie 4, 33200 Tampere
Keskustakampus, Päätalo, ls. A1
Ajankohta4.5.2019 8.00–9.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Lasten akatemian tarkoituksena on innostaa Sinua kyselemään, ottamaan selvää ja tutkimaan. Lasten akatemiassa voit opiskella, jos olet 7-10 -vuotias.

Miksi olemme osa luontoa?

Me ihmiset kuulumme erilaisiin ihmisten yhteisöihin, kuten perheeseen ja yhteiskuntaan, mutta olemme erottamattomasti kytköksissä myös muuhun elämään. Olemme osa luontoa, joka koostuu ihmisen lisäksi myös lukuisista muista eliöistä: kasveista, sienistä, elämistä ja bakteereista. Lisäksi olemme muiden lajien tavoin riippuvaisia luonnon kiertokuluista, kuten veden ja ravinteiden kierroista. Ympäristöongelmia syntyy, kun suhteemme muuhun elämään häiriintyy. Ilmastonmuutos on seurausta siitä, kun ihminen on toiminnallaan sotkenut hiilen ja typen kiertoa. Lajien sukupuuttoon kuolemisen eli luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen kiihtyminen taas johtuu siitä, että ihminen vie toiminnallaan liikaa elintilaa muilta lajeilta.

Ihmisen rooli ei kuitenkaan tarvitse olla muuta elämää tuhoava, vaan meillä on mahdollisuus elää niin, että tuemme monien muiden lajien elämää.

Tietokirjailija ja tohtorikoulutettava Sami Keto tarkastelee työkseen ihmisen ja muun elämän välistä suhdetta. Tälla lasten akatemian luennolla syvennymmekin Samin johdolla pohtimaan, miten voisimme paremmin jakaa maapalloa muun elämän kanssa?

****************************************************************************

Tampereen lasten akatemia

Tunnet varmaan jonkun, joka on opiskellut yliopistossa. Ehkä opettajasi,  lääkäri jonka vastaanotolla olet käynyt, tai vanhempasi? Yliopisto on kuin koulu aikuisille. Tampereen lasten akatemiassa on luentoja kiinnostavista aiheista, viisaita opettajia ja professoreja, luentosali ja luennoista saatava opintokirja. Aivan niin kuin oikeassa yliopistossa!

Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. Lasten akatemia on suunnattu ainoastaan lapsille, mutta toki heidän henkilökohtaiset avustajansakin ovat tervetulleita mukaan.

Lasten akatemian toteuttavat yhteistyössä:

• Tampereen yliopisto,
  • Tampereen LUMATE-keskus sekä
  • Tampereen kaupungin kulttuuri- ja taideyksikkö.