Tampereen korkeakouluyhteisön kannanotto: ”Nykymuotoinen korkeakoulutus ei riitä ratkaisemaan osaamisvajetta”

Julkaistu 9.3.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Ole ikuinen opiskelija: mies reppu selässään kirkkaalla taustalla
Tampereen korkeakouluyhteisö on julkaissut kannanoton suomalaisen korkeakoulutuksen uudistamisen puolesta. Jotta osaavan työvoiman saatavuus voidaan turvata, on Suomessa siirryttävä jatkuvan oppimisen aikaan myös korkeakouluissa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön arvion mukaan lähes puoli miljoonaa henkilöä tarvitsee Suomessa laajaa täydennys- tai uudelleenkoulutusta lähivuosina. Osaavan työvoiman puute haastaa jo nyt monia aloja sekä julkisella sektorilla että yrityksissä.

Tampereen korkeakouluyhteisön julkaiseman kannanoton mukaan korkeakoulutus tarvitsee rohkeita uudistuksia, mikäli osaavan työvoiman saatavuus ja hyvinvointiyhteiskuntamme jatkuvuus halutaan turvata. Kannanotto julkaistiin 10.3. ”Ole ikuinen opiskelija” -tapahtumassa Tampereen yliopiston Keskustakampuksella.

”Aiheesta on käyty paljon keskustelua, mutta teot jatkuvan oppimisen edistämiseksi ovat olleet vähäisiä. Valtakunnallinen konsensus käytännön toimenpiteistä puuttuu yhä, vaikka uudistuksella on kiire. Haluamme kannanotollamme haastaa yhteiskunnan eri toimijat viemään arvostettua korkeakoulutustamme yhdessä uuteen aikaan”, sanoo Tampereen korkeakouluyhteisön jatkuvan oppimisen hankejohtaja Heli Harrikari.

Jatkuvaa oppimista on kehitettävä yhteisen vision pohjalta, ruohonjuuritason kokeiluin

Kannanoton mukaan korkeakoulutus tarvitsee jatkuvan oppimisen vision, joka on luotava yhteistyössä korkeakoulujen ja yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa.

”Tulevaisuuden osaaminen ei synny pelkästään korkeakouluissa. Yhteyksiä työelämän ja korkeakoulujen välillä on tiivistettävä, jotta parhaat toimintamallit saadaan leviämään nykyistä tehokkaammin”, Harrikari sanoo.

Lisäksi konkreettisiin toimiin on siirryttävä pikaisesti.

”Uskomme, että jatkuvan oppimisen käytännöt syntyvät tehokkaimmin kokeilukulttuurin hengessä. Pilotoimme parhaillaan esimerkiksi tekoälyyn perustuvaa sovellusta, jonka avulla kuka tahansa voi läpivalaista omaa osaamistaan uudella tavalla, sekä digitaalista Bazaar-markkinapaikkaa, joka tuo yhteen korkeakoulujen ja työelämän ammattilaiset”, kertoo Harrikari.

Jatkuvan oppimisen uudistus on yksi neljästä koko Tampereen korkeakouluyhteisöä leikkaavasta kehityshankkeesta. Viisivuotisen hankkeen tavoitteena on uudistaa korkeakoulutusta vastaamaan tulevaisuuden työelämän ja yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin. Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa hanketta vuosina 2019–2020, ja hanke jatkuu vuoden 2023 loppuun saakka.

Voit ladata kannanoton tästä