Tampereen korkeakouluyhteisön innovaatiokulttuuripalkinnot jaettiin ensimmäistä kertaa

Julkaistu 11.11.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
vas. Taru Pilvi, Ilkka Haukijärvi, Sara Komulainen, Anna-Kaisa Hokkanen, Anette Mansikka-Aho
Innovaatiojohtaja Taru Pilvi (vas.), johtava asiantuntija Ilkka Haukijärvi ja Ylätaso-keskustelusarjassa palkitut Sara Komulainen, Anna-Kaisa Hokkanen ja Anette Mansikka-Aho.
Innovaatiokulttuuripalkinto on tunnustus teosta tai pitkäaikaisesta työstä Tampereen korkeakouluyhteisön innovaatiokulttuurin hyväksi. Palkinnot jaettiin InnoEvent-tapahtumassa perjantaina 8.11.2019.

Palkinnonsaajia etsittiin avoimella haulla, ja valinnan teki monialainen palkintoraati. Tärkein kriteeri palkinnon myöntämiselle oli, että palkittu teko tai työ muuttaa nykyistä tapaa toimia ja pyrkii tekemään maailmasta paremman paikan. Palkinnon saivat:

Ylätaso-keskustelusarja: kasvatustieteen opiskelijat Anna-Kaisa Hokkanen, Anette Mansikka-Aho ja Sara Komulainen
Keskustelusarja tuo yhteen kasvatustieteen opiskelijat sekä henkilökunnan. Tärkeintä tilaisuuksissa on tasavertainen keskustelu ja ajatusten vaihtaminen valitusta teemasta. Keskustelun taso on korkeaa ja tilaisuudet ovat innostavia.

Lääketieteen ja tekniikan yhdistävät sekä opetusteknologiset innovaatiot: verisuonikirurgian professori Niku Oksala & työryhmä
Niku Oksala työryhmineen on synnyttänyt lääketieteen, tekniikan ja opetusteknologian poikkitieteellisiä uusia innovaatioita ja luonut innovaatiokulttuuria, jossa käytännön ongelmia ratkaistaan ketterin keinoin.

Saleshacker-opetuskonsepti: lehtori Mika Jokinen ja lehtori Minna Heikinheimo TAMK
Saleshackers on moderni myyntikilpailu, jossa yhdistyy digitaalinen ja perinteinen myyntiosaaminen. Opiskelijat tekevät myyntityötä oikealle yritykselle, oikealla tuotteella ja oikeille asiakkaille.

- Korkeakouluyhteisömme uudistaa yhteiskuntaa monin tavoin ja yhteisöömme mahtuu hyvin erilaisia innovaatioita ja innovaatiotekoja. Saamissamme ehdotuksissa näkyi tämä kirjo hyvin, ja siksi palkinto annettiin useammalle taholle, kertoo palkintoraadin puheenjohtaja, Tampereen yliopiston innovaatiojohtaja Taru Pilvi.

- Palkinnon tavoitteena on nostaa esiin ja antaa tunnustusta sille arvokkaalle työlle, jolla toimijat vievät eteenpäin innovaatiokulttuurin eri osa-alueita. Tämän vuoden palkinnon saajat edustivat opiskelijalähtöistä sosiaalista innovaatiota (Ylätaso-keskustelusarja), monialaisia teknologisia innovaatioita (Niku Oksala työryhmineen) sekä innovaatio-osaamisten koulutusta (Saleshacker-opetuskonsepti).

Palkinnot jaettiin 8. marraskuuta InnoEvent Tampere -innovointifestivaalin iltagaalassa. Viikon mittainen festivaali toi yhteen opiskelijat ja yritykset. Monialaiset tiimit tuottivat uusia ideoita ja ratkaisuja yritysten aitoihin toimeksiantoihin. Tänä vuonna kantavana teemana oli kiertotalous.

Lisätiedot:
Innovaatiojohtaja Taru Pilvi, Tampereen yliopisto