Tampereen korkeakouluyhteisö tukee Ilmastoveivi2019-kampanjaa

Julkaistu 4.3.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö

Ilmastoveivi2019 on kansalaisten aloittama ilmastokampanja kestävän EU-ilmastopolitiikan puolesta. Se vaatii vetoomuksellaan, että Suomi käyttää heinäkuussa 2019 alkavan EU-puheenjohtajakautensa hyväkseen, jotta EU päivittäisi ilmastopakettinsa tavoitetasot 1,5 asteen polulle.

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on toimittava yhdessä, ja globaalissa mittakaavassa EU:n toimilla on suuri merkitys. Puheenjohtajamaana Suomella on valtaa vaikuttaa siihen, mistä EU:ssa syksyllä 2019 keskustellaan ja päätetään. Suomella on täten ainutlaatuinen tilaisuus johtaa EU:n siirtymistä kohti kestävämpää ilmastopolitiikka.

Kampanjan tavoitteena on kerätä 500 000 allekirjoitusta vetoomukseen, jossa se vaatii, että Suomi edistää EU:n puheenjohtajamaana ilmaston lämpenemisen rajaamista 1,5 asteeseen. Vetoomuksella on jo 20 000 allekirjoittajaa. Tampereen yliopisto ja TAMK ovat mukana tukemassa kampanjaa yhdessä esimerkiksi Helsingin ja Lapin yliopistojen sekä Helsingin kaupungin kanssa.

– Tampereen yliopisto tuottaa monialaista tutkittua tietoa kansallisen ja kansainvälisen päätöksenteon tueksi ja tavoitteemme on yhdistää eri tieteenalojen osaaminen aikamme suurimpien haasteiden ratkaisemiseksi, kertoo innovaatiojohtaja Taru Pilvi.

Tampereen korkeakoulunyhteisössä tavoitteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi näkyvät monella tasolla. Asiantuntijoita on mukana muun muassa Suomen Ilmastopaneelissa, ja monella alalla voi valita aiheeseen liittyviä opintoja: tarjolla on muun muassa kursseja kiertotalouden sekä kestävän energiantuotannon tai liikkumisen saroilla.

– Yhteiskuntatieteiden tiedekunta on järjestänyt vuodesta 2009 alkaen kurssin, jossa on tarkasteltu ilmastonmuutosta yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta. Kurssi on pakollinen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoille, joten se on tavoittanut satoja opiskelijoita vuosittain. Journalistiikan opiskelijat puolestaan julkaisivat Hyvän sään aikana -kirjan, joka palkittiin Kanava-kirjallisuuspalkinnolla ja Tieto-Finlandia-ehdokkuudella, yliopiston ympäristökoordinaattori Saana Raatikainen kertoo.

Tampereen ylioppilaskunta TREY on myös vahvasti tukemassa kampanjaa.

– Me opiskelijat olemme jo pitkään olleet huolissamme ilmastonmuutoksesta. Nyt käsillä oleva ilmastokriisi tulee ottaa vakavasti ja siksi vaadimme päättäjiltä konkreettisia tekoja ja rohkeaa ilmastopolitiikkaa, TREYn puheenjohtaja Paula Sajaniemi sanoo.

Ilmastoveivi2019 on vapaaehtoistoimin toimiva ja poliittisesti sitoutumaton kampanja. Se yhdistää koko Suomen vaatimaan päättäjiltä ilmastojohtajuutta aikana, jolloin nopeita ja merkittäviä ilmastotoimia tarvitaan akuutimmin kuin koskaan. Kampanjan aloitti joukko opiskelijoita marraskuussa 2018. Helmikuussa 2019 mukana on jo yli 150 vapaaehtoista ympäri Suomea.

Vetoomus luovutetaan Suomen uudelle pääministerille ennen Suomen puheenjohtajakauden alkamista alkukesästä 2019.

Tutustu kampanjaan: www.ilmastoveivi2019.fi