Tampereen korkeakouluihin yli 500 aloituspaikkaa lisää lähivuosina

Julkaistu 1.9.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Tampereen korkeakouluihin yli 500 aloituspaikkaa lisää vuosina 2021-2022
Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu lisäävät koulutuksiinsa yhteensä 565 aloituspaikkaa lähivuosina. Korkeakouluyhteisössä tehdään merkittäviä lisäyksiä etenkin tekniikan sekä terveyden ja hyvinvoinnin aloille.

Tampereen yliopisto saa opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksen jälkeen 440 ja Tampereen ammattikorkeakoulu 125 lisäaloituspaikkaa vuosille 2021–2022.

– On hienoa, että voimme OKM:n erillisrahoituksella lisätä aloituspaikkoja myös hakupainealoille kuten kauppatieteisiin, logopediaan ja lääketieteeseen, Tampereen yliopiston koulutuksesta vastaava vararehtori Marja Sutela toteaa.

– Lisäämme merkittävästi logopedian sisäänottoa jo tänä vuonna ja pystymme näin vastaamaan alan työvoimapulaan.

Yliopistossa aloituspaikkoja lisätään seuraaville koulutusaloille: humanistiset alat, kasvatusalat, kauppatieteet, luonnontieteet, tekniikka, terveys- ja hyvinvointialat, tietojenkäsittely ja tietoliikenne, yhteiskunnalliset alat ja lääketiede.

Ammattikorkeakoulun lisäpaikat tulevat terveys- ja hyvinvointialoille, tietojenkäsittelyyn ja tietoliikenteeseen sekä tekniikan alalle.

– Näillä lisäpaikoilla voimme vastata hyvin niihin osaamistarpeisiin, joita olemme ennakoineet yhdessä alueemme ja alojen kanssa, Tampereen ammattikorkeakoulun koulutuksesta vastaava vararehtori Päivi Karttunen sanoo.

Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti lisäyksistä korkeakoulujen esitysten pohjalta. Koko maassa ammattikorkeakoulut saavat yhteensä 1 723 ja yliopistot yhteensä 4 231 lisäpaikkaa vuosina 2021–2022 alkaviin koulutuksiin.

OKM tiedote: Runsaat 10 200 aloituspaikkaa lisää korkeakouluihin vuosina 2020-2022

Lisätietoja:
Tampereen yliopisto: koulutuksesta vastaava vararehtori Marja Sutela, marja.sutela [at] tuni.fi, 040 721 5204
Tampereen ammattikorkeakoulu: vararehtori Päivi Karttunen, paivi.karttunen [at] tuni.fi, 050 568 5358.

Kuva: Jonne Renvall