Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijavalinnan tulokset valmiit – tarjolla myös vaihtoehtoisia reittejä ammattikorkeakouluun

Julkaistu 13.7.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
I love AMK
Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMKissa) aloittaa syyslukukauden alussa noin 2100 uutta opiskelijaa. Kaikki kevään yhteishaussa hakeneet saavat valtakunnallisen tuloskirjeen. Joissakin hakukohteissa on mahdollista tulla hyväksytyksi varasijoilta elokuun alkuun saakka.

Kevään toisessa yhteishaussa TAMK oli hakijamäärältään Suomen toiseksi suosituin ammattikorkeakoulu, kaikkiaan hakijoita oli 18 007. Uusia opiskelijoita valittiin yhteensä 1723, joista 1552 suorittamaan ammattikorkeakoulututkintoa ja 192 ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.

Kuluvana keväänä on valittu uusia opiskelijoita myös TAMKin 10 englanninkieliseen tutkinto-ohjelmaan. Näissä ohjelmissa aloittaa yhteensä noin 400 uutta opiskelijaa. Uutena ohjelmana tarjonnassa oli Bachelor’s Degree Programme in Entrepreneurship and Team Leadership, jossa aloittaa noin 20 opiskelijaa. TAMKin vetovoimaisimpana englanninkielisenä ohjelmana jatkoi Bachelor of Engineering, Software Engineering. Tänä keväänä ohjelman kokonaishakijamäärä nousi yli 600 hakijaan.

Myös TAMKin ammatillinen opettajankoulutus nosti keväällä hakijamääräänsä, kun koulutuksiin hakeutui noin 850 ensisijaista hakijaa. Syksyllä opintonsa aloittaa 272 opiskelijaa ammatillisessa opettajankoulutuksessa, 19 ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa ja 20 ammatillisessa opinto-ohjaajankoulutuksessa.

Vaihtoehtoiset reitit TAMKiin

TAMKiin voi päästä opiskelemaan myös avoimen väylän tai toisesta korkeakoulusta siirtohaun kautta. Tänä keväänä siirtohaussa ja avoimen väylän haussa valittiin yhteensä noin 200 opiskelijaa.

Haku avoimen AMKin polkuopintoihin alkaa pääsääntöisesti heinä-elokuun vaiheessa. Polkuopintojen suorittamisen jälkeen voi hakeutua avoimen väylän haussa tutkinto-opiskelijaksi. Katso lisää.

Seuraavat TAMKin siirto- ja avoimen väylän haut ovat 1.–15.10.2020. Hakukohteet julkaistaan verkkosivuilla syyskuun alussa.

Syksyksi 180 uutta aloituspaikkaa

Opiskelijavalinnoissa tehtiin tänä keväänä koronavirustilanteen vuoksi poikkeuksellisia muutoksia nopealla aikataululla. TAMKin kevään omat valintakokeet järjestettiin pääsääntöisesti etänä. Valtakunnallinen digitaalinen AMK-valintakoe järjestettiin kaksivaiheisena niin, että hakijat tekivät etänä kokeen ensimmäisen vaiheen, jonka pisteiden perusteella kutsuttiin osa hakijoista tekemään kokeen toisen vaiheen ammattikorkeakoulujen tiloihin lähikokeena juhannuksen jälkeisellä viikolla.

Valtion lisätalousarvion turvin TAMK lisäsi koulutuksiinsa 180 aloituspaikkaa syksyllä 2020 aloittaville opiskelijoille. Lisäpaikkoja suunnattiin aloille, joilla on Pirkanmaalla pulaa alan ammattilaisista. Tällaisia ovat esimerkiksi sosiaali- ja terveysala sekä tekniikan ala.

Syksyn yhteishaku

Tutkintoon johtavaan koulutukseen voi seuraavan kerran hakea syksyn yhteishaussa 2.–16.9.2020. TAMKilla on haussa tarjolla yhteensä 27 hakukohdetta, joista 16 johtaa ammattikorkeakoulututkintoon ja 11 ylempään ammattikorkeakoulututkintoon. Uutena ohjelmana on tarjolla ensimmäistä kertaa Älyteollisuuden automaatioratkaisut ylempi tutkinto-ohjelma. Tutustu tarjontaan: Tampereen ammattikorkeakoulun yhteishaun hakukohteet syksyllä

Uudet opiskelijat aloittavat opintonsa orientaatioilla

Tämän hetkisen tiedon mukaan suomenkielisten ohjelmien uudet opiskelijaryhmät aloittavat opintonsa syksyllä TAMKissa paikan päällä järjestettävillä orientaatioilla, jotta opiskelijat tutustuvat ja kiinnittyvät uuteen opiskeluympäristöönsä ja uusiin opiskelukavereihin mahdollisimman hyvin.

Uusien opiskelijoiden tulee kuitenkin seurata uuden opiskelijan sivujen ohjelmakohtaisia orientaatiosivuja sekä sähköpostiaan aktiivisesti elokuussa, sillä tietoja päivitetään aina koulun aloitukseen asti. Lue tästä lisää.

Englanninkielisen koulutuksemme osalta uudet opiskelijat aloittavat syksyn opintonsa etänä ja myös heitä tiedotetaan sekä uuden opiskelijan sivuilla että sähköpostilla asiasta vielä elokuun aikana.

***

Korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset ovat nähtävissä Oma opintopolku -palvelussa. Hakijan on ilmoitettava kevään toisen yhteishaun osalta opiskelupaikan vastaanottamisesta viimeistään 22.7.2020 klo 15.00.

Kaikki kevään yhteishaussa hakeneet saavat valtakunnallisen tuloskirjeen, joka sisältää opiskelijavalinnan tuloksen sekä valinnan pisteet hakukohteittain.

Joissakin hakukohteissa on mahdollista tulla hyväksytyksi varasijoilta. Varasijavalinta päättyy 3.8.2020 kello 15.00.

Yhteishaun hakijoilla on mahdollista saada palautetta ennakkotehtävien ja valintakokeiden tuloksista (pl. rakennusarkkitehtien soveltuvuuskokeet). Lue lisää:  TAMKin opiskelijavalinnan tulosten palautteenantoajat, kevät 2020

Lue myös: Tampereen yliopiston opiskelijavalinnan tulokset valmistuivat

Kuva: Saara Lehtonen