Tampereen ammattikorkeakoulu on mielikuvaykkönen

Julkaistu 26.4.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMK brändiykönen ilmakuva kampuksesta
25-vuotias Tampereen ammattikorkeakoulu on maineeltaan Suomen paras ammattikorkeakoulu. Trendi on ollut tasaisen vahva jo vuosia, mutta keväällä 2021 tehty bränditutkimus tarkentaa TAMKin asemaa: arvostusta löytyy niin nuoremmissa kuin hieman vanhemmissakin vastaajaryhmissä. Myös muut tamperelaiset korkeakoulut sijoittuvat vertailuryhmiensä kärkijoukkoon. Tampere on vetovoimainen opiskelijakaupunki.

Valtakunnallinen korkeakoulujen bränditutkimus tehtiin helmikuussa 2021. Siihen osallistui yhteensä noin 4000 vastaajaa. Tutkimuksen tulokset on jaettu kahteen osaan vastaajien iän mukaan: alle 25-vuotiaat ja 25–64-vuotiaat.

Tampereen ammattikorkeakoulu on Suomen kiinnostavin ammattikorkeakoulu molemmissa vastaajaryhmissä. Myös kokonaisarvosana (asteikolla 4–10) on ammattikorkeakoulujen paras: nuorempi vastaajaryhmä antaa arvosanaksi 8,1 ja vanhempi vastaajaryhmä 7,9.

Brändiväittämien kautta TAMK näyttäytyy ykkös- tai kakkossijalla koulutusalojen kiinnostavuudessa, tasokkaalla opetuksella, hyvällä maineella ja työmarkkinoiden arvostamilla tutkinnoilla. Varsinkin nuorempi vastaajaryhmä nostaa TAMKin ykköseksi kansainvälisten mahdollisuuksien tarjoajana. Ensimmäistä kertaa tutkimushistoriassa TAMKin näkyvyys mediassa ja sosiaalisessa mediassa noteerataan myönteisesti, kolmen kärkeen, nuorempien vastaajien keskuudessa.

– Mielikuva on siitä arvokas ja samalla armoton mittari, että se on aina oikea. Mielikuva syntyy siitä, mitä ihminen on kokenut, kuullut ja nähnyt, sanoo viestintäpäällikkö Leena Stenman.

– TAMK saa hyvät arviot kautta linjan, kaikkialta Suomesta ja vuodesta toiseen. Mielestäni se kertoo siitä, että ammatillisena korkeakouluttajana TAMK pystyy mukautumaan muuttuviin olosuhteisiin ja odotuksiin, perustekeminen on erinomaisella tasolla, ja ihmiset myös puhuvat siitä. Puskaradio toimii.

Bränditutkimus kertoo myös yleisesti kiinnostuksesta korkeakoulutukseen. Yliopistot ovat yleisesti tunnetumpia ja kiinnostavampia kuin ammattikorkeakoulut. Yli 70 prosenttia nuorista vastaajista kertoo tutustuvansa huolellisesti eri vaihtoehtoihin ja punnitsevansa tarkkaan omia valintojaan ja tulevia työnsaantimahdollisuuksia. Tiedonhaussa sekä nuoret että vanhemmat vastaajat luottavat korkeakoulujen omiin tiedonjakokanaviin.

Korkeakoulujen mielikuvatutkimuksia on tehty lähes 20 vuoden ajan. Tamperelaisten korkeakoulujen sijoituksissa on ollut pientä vaihtelua, mutta kokonaisuutena sijoitus on pysynyt hyvällä tasolla vuodesta toiseen. Hyvä mielikuva korreloi myös kevään yhteishaun tulosten kanssa: hakijamäärissä Tampereen yliopisto oli maan suosituin yliopisto ja TAMK toiseksi suosituin ammattikorkeakoulu. Yksi yhteinen vetovoimatekijämme on sijaintipaikkamme, Tampere.

Taloustutkimus Oy:n kyselyyn vastasi noin 2500 iältään alle 25-vuotiasta ja 1500 25–64-vuotiasta suomalaista helmi-maaliskuussa 2020.

Linkki Taloustutkimuksen tiedotteeseen 21.4.2021