Tampereella kehitetään päästötöntä kaupunkilogistiikkaa

Julkaistu 10.12.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
SeClog-hanke
Kaupunki on logistisena toimintaympäristönä vaativa ja alati muuttuva. Lyhyet etäisyydet, ruuhkat, tiivis kaupunkirakentaminen ja vähähiilisyys asettavat erityisiä vaatimuksia hyötyliikenteen kalustolle ja reittisuunnittelulle. Miten tehostaa logistiikkaa kaupungeissa ja vähentää samalla päästöjä? Tampereen korkeakouluyhteisön SecLog-hanke tarjoaa työkaluja sähköisen kaupunkilogistiikan nykyvaatimusten selättämiseen.

Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto kehittävät älykästä sähköistä kaupunkilogistiikkaa. SeCLog-hankkeen tavoitteena on luoda Pirkanmaalle ekosysteemi, joka yhdistää sähköisen hyötyliikenteen julkiset ja yksityiset toimijat, operaattorit ja sähköisen kuljetuskaluston.

− Haluamme tehostaa logistiikkaa ja vähentää päästöjä kaupunkialueella hyödyntämällä tietotekniikkaa ja sähköajoneuvoja. Etsimme ja kokeilemme innovatiivisia sähköisiä ratkaisuja, joista pirkanmaalaiset ICT-toimijat voivat kehittää tuotteita ja palveluita, kertoo Tampereen ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Jukka Pellinen.

Liikenteen ympäristövaikutusten pienentäminen sekä energiatehokkuusvaatimukset heijastuvat myös kaupunkilogistiikan kehittämiseen.

− Euroopan Unionin keväällä julkistama Clean Vehicle -direktiivi edellyttää julkisen sektorin toimijoilta ja heidän alihankkijoiltaan vähäpäästöisten ajoneuvojen käyttämistä jo lähitulevaisuudessa. Tarjoamme työkaluja näiden vaatimusten täyttämiseen, sanoo Pellinen.

Tampereen ammattikorkeakoulussa aiemmin kehitetty tiedonkeruualusta mahdollistaa sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen reaaliaikaisen viestinnän.

– Hyödynnämme tätä eTruck-alustaa energiatehokkuuden ja energian kulutuksen laskennassa. Nyt keräämme alustalle reaaliaikaista tietoa myös kuljetettavista tavaroista. Reaaliaikaisen tiedon hyödyntäminen ja sen yhdistäminen avoimen datan kanssa onkin avainasioita logistiikan tehokkuuden parantamisessa.

Hankkeessa hyödynnetään aiempaa kokemusperäistä tietoa sähkökäyttöisistä hyötyajoneuvoista. Pohjoismaiden ensimmäinen sähkökäyttöinen kuorma-auto aloitti operoinnin Tampereella vuonna 2015.

− Olimme jo silloin mukana kehitystyössä ja olemme alusta asti keränneet tietoa autosta ja sen toimivuudesta. Kun yhdistämme tämän tiedon ja saamamme kokemukset liikenteen tutkimuskeskus Vernen osaamiseen logistiikan saralta, niin tuloksena on aivan uudenlaista päästötöntä kaupunkilogistiikkaa, korostaa Pellinen.

SeCLog (Smart Electric City Logistics) -hanke järjestää maksuttoman aloitusseminaarin Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella 11.12.2019.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Jukka Pellinen