Tampereella on aina panostettu ja uskottu koulutukseen

Julkaistu 19.11.2020
Toimitusjohtaja Antti Eskelinen
Elinkeinoelämän edusmiehenä Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen pitää tärkeänä ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta ja yliopiston tuotekehitystyötä.
Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Antti Eskelinen tuntee hyvin Tampereen yliopistojen historian ja nykytilan. Kauppakamari on molempien yliopistojen pitkäaikainen ja läheinen yhteistyökumppani. Eskelisen mukaan pohja kaupungin nykyiselle vientiteollisuudelle ja teknologiaosaamiselle on luotu 1980-luvun panostuksilla tieteeseen ja koulutukseen. Tamperelaisessa elinkeinoelämän rakenteessa näkyy myös vuosikymmenten takainen sotakorvausteollisuus.

– Olen itse paljasjalkainen tamperelainen. Välillä olen täältä lähtenytkin, mutta aina on mielessä ollut palaaminen takaisin. Tampereen voima on ihmisissä. Ilmapiiri on rento, mutta silti tavoitteellinen ja eteenpäin pyrkivä, Antti Eskelinen pohtii.

Kysyttäessä Tampereen menestysreseptin salaisuutta Eskelinen luettelee useampia tekijöitä ja vaikutteita.

– Tampere ei ole unohtanut juuriaan eikä historiaansa. Vahva teollinen perinne on se, mistä edelleen ponnistamme. Tietysti  pitää mainita tekstiiliteollisuus, mutta myös Emil Aaltosen tehtaat sekä konepajateollisuus. Toimialat ovat muuttuneet, mutta se ei vähennä menneisyyden merkitystä.  Sotakorvausteollisuudessakin ovat monen tämän päivän tuotannon alkujuuret.

– Vuoden 1918 tapahtumat ovat iso osa Tampereen historiaa. Niistä ei ole Tampereella vaiettu, vaan olemme pystynyt käsittelemään näitä raskaita asioita kulttuurin ja urheilun avulla, Eskelinen jatkaa.

Antti Eskelinen tuo esille tamperelaisen koulutuksen merkityksen asioiden kululle.

– Tampereella on panostettu ja uskottu koulutukseen. Sitä on tarvittu niin tekstiiliteollisuuden linjatyössä kuin nyt myöhemmin korkeassa teknologiassa. Aikanaan Yhteiskunnallisen korkeakoulun saaminen Tampereelle oli tärkeä askel.

Elinkeinoelämän edusmiehenä Eskelinen pitää tärkeänä ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta ja yliopiston tuotekehitystyötä.

– Uuden yliopiston monitieteinen malli, missä tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan asiantuntijat ristiinpölyttävät tutkimuksiaan, on valtavan hieno ja poikkeuksellinen lähestymiskulma. Rakenne on vertaansa vailla ja erottuu kilpailijoista.

Kannata meitä -teema nostaa esiin monialaisuutemme sekä laajat yhteistyöverkostomme

Varainhankintaa tehdään Tampereen yliopistossa tänä syksynä Kannata meitä -teemalla. Lahjoitukset mahdollistavat uusien tutkimusavausten tekemisen sekä antavat pitkäjänteistä tukea koulutukselle. Teema nostaa valokeilaan tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan kärkialat ja tutkijat. Monialaisuuden lisäksi vahvuuksiamme ovat laajat yhteistyöverkostot ja tahtotilamme rakentaa kestävää maailmaa yhdessä ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

Lahjoita yliopistolle -sivuille