Tampere University Pressin Vuoden Kirja kuvaa altavastaajien näkymätöntä toimijuutta

Julkaistu 18.3.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Veli_Pekka_Lehtola
Kuvassa Veli-Pekka Lehtola
Tampere University Pressin Vuoden 2019 kirjaksi on valittu Outi Autin ja Veli-Pekka Lehtolan toimittama artikkelikokoelma Hiljainen vastarinta.

Post doc -tutkija Outi Autti ja professori Veli-Pekka Lehtola työskentelevät Oulun yliopistossa. Teoksen kirjoittajakuntaan kuuluvat mm. dosentti Päivi Armila, dosentti Veronika Honkasalo, professori Elina Pekkarinen ja professori Suvi Salmenniemi. Voittaja julkistettiin Tampere University Pressin 25-vuotisjuhlaseminaarissa 11. maaliskuuta.

Vuoden 2019 kirjan, artikkelikokoelman Hiljainen vastarintavalitsi professori Jouni Häkli. Hän perustelee valintaa seuraavasti:

Teos tarttuu rohkeasti pieneltä ja vähämerkityksiseltä näyttävään aiheeseen. Sen keskiössä ovat tavallisten ihmisten teot ja tekemättä jättämiset, jotka enemmän tai vähemmän tarkoituksellisesti heittävät hiekkaa vallan rattaisiin. Kirjan artikkelit tekevät näkyväksi arjen hiljaisen vastarinnan laajuutta ja vaikuttavuutta tarkastelemalla historiallisten ja nykyajan aineistojen kautta tapahtumia ja kokemuksia monissa erilaisissa tilanteissa. Outi Autin ja Veli-Pekka Lehtolan toimittama teos kiinnittää huomiota heikkojen ja sorrettujen politiikkaan. Se antaa arvon sille näkymättömälle toimijuudelle, jonka vuoksi vallan ja hallinnan käytännöt eivät pääse lepäilemään laakereillaan – hiljainen vastarinta haastaa vallitsevan järjestyksen pysymään alati valppaana.

Vuoden kirja on valittu jo vuodesta 2008 lähtien. Kunniamaininnalla Tampere University Press haluaa kiittää ansioituneita tiedekirjantekijöitä. Ehdokkaina oli tällä kertaa kolme vuonna 2019 julkaistua TUPin kirjaa. Valinnassa esiraatina toimivat TUPin toimituskunnasta professori Vuokko Niiranen, professori Mikko Keskinen ja professori Elina Pirjatanniemi.

Edellisvuosina palkitut teokset:

2018 Päivi Vartiainen, Marja Koskela ja Pirkko Pitkänen Sairaanhoitajia Filippiineiltä: Näkökulmia kestävään kansainväliseen rekrytointiin

2017 Heikki Uimonen, Meri Kytö ja Kaisa Ruohonen (toim.): Muuttuvat suomalaiset äänimaisemat

2016 Tiina Miettinen ja Raisa Maria Toivo (toim.): Mitä väliä on historialla?

2015 Eero Ropo, Eero Sormunen ja Jannica Heinström (toim.): Identiteetistä informaatiolukutaitoon: Tavoitteena itsenäinen ja yhteisöllinen oppija

Tampere University Press on ihmistieteisiin keskittynyt Open Access -kustantaja. Se on perustettu vuonna 1994 ja siirtyi ensimmäisenä suomalaisena kirjankustantajana Open Access -julkaisumalliin vuonna 2016. Tampere University Pressin kirjat ovat avoimesti saatavilla esimerkiksi Trepo-julkaisuarkistossa ja OAPEN Libraryssa.

Lisätietoja:

www.tuni.fi/tup

tup [at] tuni.fi (tup[at]tuni[dot]fi)