Tampere University Pressin Vuoden kirja käsittelee kansainvälistä rekrytointia

Julkaistu 14.5.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
TUP Vuoden kirja 2018 -palkinnon jako
Tampere University Pressin Vuoden 2018 kirjaksi on valittu Päivi Vartiaisen, Marja Koskelan ja Pirkko Pitkäsen teos Sairaanhoitajia Filippiineiltä: Näkökulmia kestävään kansainväliseen rekrytointiin. Voittaja julkistettiin Avoimen tieteen kevätpäivillä Tampereella 14. toukokuuta.

Kunniakirjan ojensi Tampere University Pressin puolesta avoimen tieteen palvelupäällikkö Susanna Nykyri (kuvassa vas.), ja sen otti vastaan kirjoittajien edustajana professori Pirkko Pitkänen.

Vuoden 2018 kirjan valitsi emeritaprofessori Krista Varantola. Hän perustelee valintaa seuraavasti:

”Sairaanhoitajia Filippiineiltä kertoo monipuolisen tarinan erilaisten yhteiskuntien toimintamalleista ja Suomeen rekrytoitujen sairaanhoitajien sopeutumisesta. Se esittää vastuullisia toimintatapoja koskevia kysymyksiä kiihkottomasti ja antaa eri osapuolten äänen kuulua. Tässä päättäjille sujuvasti kirjoitettua, ymmärrettävää, monipuolista tutkimustietoa kansainvälisen rekrytoinnin rakenteista ja vastuullisuudesta.”

Vuoden kirja on valittu vuodesta 2008 lähtien. Kunniamaininnalla Tampere University Press haluaa kiittää ansioituneita tiedekirjantekijöitä. Ehdokkaina oli tällä kertaa kolme vuonna 2018 julkaistua TUPin kirjaa. Valinnassa esiraatina olivat toimituskunnan jäsenet dosentti Taru Haapala, professori Katariina Holma ja professori Harri Melin.

Palkittu kirja Tampere on luettavissa TUP OA Books -kokoelmassa Tampereen yliopiston avoimessa TamPub-julkaisuarkistossa.

Edellisvuosina palkitut:

2017 Heikki Uimonen, Meri Kytö ja Kaisa Ruohonen (toim.): Muuttuvat suomalaiset äänimaisemat

2016 Tiina Miettinen ja Raisa Maria Toivo (toim.): Mitä väliä on historialla?

2015 Eero Ropo, Eero Sormunen ja Jannica Heinström (toim.): Identiteetistä informaatiolukutaitoon: Tavoitteena itsenäinen ja yhteisöllinen oppija

2014 Eero Murto: Virkamiesvaltaa? Ministerien ja virkamiesten väliset valtasuhteet Suomessa viime vuosikymmenten aikana

2013 Reeta Pöyhtäri, Paula Haara ja Pentti Raittila: Vihapuhe sananvapautta kaventamassa

Tampere University Press on ihmistieteisiin keskittynyt Open Access -kustantaja. Se on perustettu vuonna 1994 ja siirtynyt ensimmäisenä suomalaisena kirjankustantajana Open Access -julkaisumalliin vuonna 2016. Tampere University Pressin kirjat ovat avoimesti saatavilla esimerkiksi TamPubissa ja OAPEN Libraryssa.

Lisätietoja palkitusta teoksesta:
Professori Pirkko Pitkänen
Kasvatustieteet ja kulttuuri
+358504201536
pirkko.pitkanen [at] tuni.fi (pirkko[dot]pitkanen[at]tuni[dot]fi)

Lisätietoja Tampere University Pressin toiminnasta:
Anna Ruth, anna.ruth [at] tuni.fi (anna[dot]ruth[at]tuni[dot]fi)
www.tuni.fi/tup