Tampere Summer School houkutteli opiskelijoita yli 50 maasta

Julkaistu 19.8.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Summer school.
Tampere Summer School –kursseille osallistui yli 300 opiskelijaa.
Kahden viikon aikana opiskelijat pystyivät suorittamaan maksimissaan kymmenen opintopistettä.

Tampere Summer School järjesti viime keskiviikkona kaikille kesäopiskelijoille lautapeli-illan Alakuppilassa keskustan kampuksella. Alkuperäisissä suunnitelmissa ilta oli varattu ulkopiknikille, mutta sateinen sää siirsi tapahtuman sisätiloihin. Suunnitelmien muutos ei kuitenkaan haitannut, sillä paikalle saapui useita kymmeniä opiskelijoita.

Etelä-Koreasta kotoisin oleva Doyeon Kim saapui Tampereelle kesällä. Kaupunkiin hän ei vielä ole ehtinyt tutustua kovinkaan tarkasti, mutta ensivaikutelma on ollut hyvä.

– Suoritin Dialogy: Constructive talk at work –kurssin. Ensimmäinen kerta kun kokeilin tällaista opiskelua, kokemus oli hauska. Suomesta ja Tampereesta olen pannut merkille luonnon. Oravia näkyy joka puolella. Etelä-Koreassa oravia näkee vain vuorilla, Kim toteaa.

Doyeon Kim (vas.) ja Milla Hakomäki
Doyeon Kim (vas.) ja Milla Hakomäki pitivät intensiivikursseja mielenkiintoisena opiskelumuotona.

Milla Hakomäki aloitti yliopisto-opintonsa Porissa ja suorittaa nyt maisteriopintojaan Tampereella. Summer Schoolissa hän suoritti Nordic Welfare -kurssin.

– Tykkäsin Summer Schoolista, erilaista kuin normaali opiskelu, Hakomäki sanoo.

Lapo Moriani ja Nevio Racca ovat kotoisin Italiasta. Koko lukuvuoden Tampereelle asunut Racca tuli Suomeen maantieteellisistä syistä.

– Tämä oli kaukaisin paikka, johon pystyin hakemaan Erasmus-vaihdon kautta, siksi tulin tänne, Racca naurahtaa.

Nevio Racca (vas.) ja Lapo Moriani
Nevio Racca (vas.) ja Lapo Moriani keksivät opiskeluporukan kanssa tekemistä myös kurssiopetuksen ulkopuolella.

Fundamentals of Human-Technology Interaction –kurssista Racca sai viisi opintopistettä. Lisäksi hän suoritti suomen kielen kurssin, joka oli suosittu valinta vaihto-opiskelijoiden keskuudessa.

Moriani puolestaan haki Tampereelle laadukkaan opetuksen ja suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan takia.

– Opiskelen kansainvälistä politiikkaa ja olen kiinnostunut hyvinvointiyhteiskunnan toiminnasta, tässä mielessä olen sosialisti. Haluan tutustua Pohjoismaiden ja tarkemmin Suomen sosiaaliseen yhteiskuntamalliin, Moriani kertoo.

Mukana oli yli 300 opiskelijaa

Tampere Summer School on Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteinen kansainvälinen kesäkoulu, jonka tarjonta koostuu korkeakoulujen opetussuunnitelman mukaisista kursseista. Kaikki kurssit järjestettiin englanniksi. Tänä vuonna tarjolla oli yhteensä 17 kurssia.

– Opiskelijat pystyivät suorittamaan kahden viikon jakson aikana maksimissaan kymmenen opintopistettä. Kurssitarjonta oli hyvin laaja, mukana oli muun muassa ohjelmointia, suomen kieltä, yhteiskuntatutkimusta, tilastotiedettä ja arkkitehtuuria. Saimme opiskelijoilta paljon positiivista palautetta, kurssikoordinaattori Ella Karman kertoo.

Kaikki kesäkoulun kurssit olivat ilmaisia Tampereen korkeakouluyhteisön opiskelijoille. Tänä vuonna Summer Schooliin otti osaa reilut 300 opiskelijaa 50 eri maasta.

– Tutkinto- ja vaihto-opiskelijoiden lisäksi mukana oli myös ulkopuolisia suorittajia, jotka maksoivat kursseista itse. Tänä vuonna ulkopuolisia opiskelusta kiinnostuneita oli noin 60, Karman kertoo.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuvat: Jonne Renvall