Tampere on opiskelijoiden kaupunki

Julkaistu 14.5.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle
Tuleville korkeakouluopiskelijoille esiteltiin yli sata erilaista tutkinto-ohjelmaa Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle -tapahtumassa. Paikalla oli noin 5400 nuorta eri puolilta Suomea.

Tampere-Talon ja Tampereen yliopiston Päätalon käytävät täyttyivät tiistaina toisen asteen opiskelijoista. Kaikki paikalle saapuneet hakivat tietoa tulevista opiskelumahdollisuuksistaan.

Lukion toisella luokalla opiskelevat Pia-Nora Isomäki ja Erja Vaskikivi kävivät aamupäivällä kuuntelemassa luennon matemaattisten aineiden DI-opettajakoulutuksesta.

Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle
Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle -tapahtuma järjestettiin nyt viidettä kertaa.

– Pidän matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Päätin siksi käydä kuuntelemassa, millaista opiskelu täällä on. Luonnontieteet kiinnostavat minua, mutta tämä tuntui ehkä hiukan liian teknillispainotteiselta, Isomäki totesi.

Kurikan lukiossa Isomäen tapoin opiskeleva Vaskikivi pohtii vielä itselleen mieluisinta opiskelukaupunkia.

– Tällä hetkellä mietin vielä Tampereen lisäksi Turkua ja Helsinkiä, Vaskikivi kertoi.

Luennon jälkeen Isomäki ja Vaskikivi aikoivat käydä tutustumassa Poliisiammattikorkeakoulun esitykseen.

Miika Koivisto
Miika Koivisto kehuu Tampereen yliopiston opetuksen laatua.

Laadukas koulutus on Tampereen valtti

Sorsapuistosalissa yliopisto-opiskelijat kertoivat tuleville opiskelijoille eri koulutusalojen tarjonnasta. Ensimmäistä vuotta sosiaalityötä opiskeleva Miika Koivisto vastaili päivän mittaan nuorten kysymyksiin.

– Sosiaalityö on alana sellainen, että sinne hakevat hiukan varttuneemmat ihmiset. Tämä tosin tulee luultavasti hiukan muuttumaan pääsykoeuudistuksen myötä, Koivisto pohti.

Koivisto itse valitsi sosiaalityön, koska hän haluaa työskennellä ihmisten parissa.

– Lisäksi halusin tulla Tampereelle, koska tiesin, että täällä saan laadukasta opetusta. Ja kyllä valintaan vaikutti myös erittäin hyvät työllisyysnäkymät, Koivisto totesi.

Saara Suonpää (vas.), Inka Okkonen ja Noora Pakarinen
Saara Suonpää (vas.), Inka Okkonen ja Noora Pakarinen ovat jo päättäneet, mitä haluavat opiskella lukion jälkeen.

Sopivan kokoinen ja kiehtova opiskelukaupunki

Inka Okkonen, Noora Pakarinen ja Saara Suonpää saapuivat Tampere-talolle Harjavallasta. Toisen vuoden opiskelijoille jatko-opintojen suunta oli jo selvillä: Okkonen ja Suonpää tähtäävät kulttuurin ja taiteen alalle, Pakarinen puolestaan haluaa opiskella psykologiaa.

– Haluan opiskella teatteri- ja musiikkialaa. Tampere on mielestäni juuri sopivan kokoinen ja kiehtova opiskelijakaupunki, Okkonen kertoo.

Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle –tapahtuma järjestettiin nyt viidettä kertaa. Päivän aikana toisen asteen opiskelijat pääsivät tutustumaan Tampereen korkeakoulujen koulutustarjontaan ja kuulemaan nykyisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia.

Korkeakouluopiskelijaksi Tampereelle -tapahtuman järjestivät Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu.  Mukana olivat myös Tampereen kaupungin liikuntatoimi, Tampereen avoin yliopisto ja ammattikorkeakoulu, kesäyliopisto, Tampereen kaupunki ja Voionmaan koulutuskeskus.

Lisätiedot: tuotantokoordinaattori Saara Lehtonen, p. 040 669 4077, saara.lehtonen [at] tuni.fi (saara[dot]lehtonen[at]tuni[dot]fi)

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuvat: Jonne Renvall