Tampere Chamber Music -tapahtuma korostaa hyvinvoinnin merkitystä

Julkaistu 15.1.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Heini Kärkkäinen_TAMK
Neljäs vuosittainen Tampere Chamber Music -tapahtuma tarjoaa mukaansatempaavan kokemuksen Suomen rakastetuimmassa kaupungissa. Tapahtuman taiteellinen johtaja, pianisti ja TAMKin pianonsoiton yliopettaja Heini Kärkkäinen on koostanut yhdistelmän kiehtovia kamarimusiikkikonsertteja, mestariluokkia, luentoja ja työpajoja.

Vuoden 2020 ohjelman tarkoitus on lisätä voimaa omaan ääneen sitä hoitamalla. Toiset kutsuvat sitä elämän tarkoitukseksi, toiset yhteenkuuluvuudeksi, mutta Heini Kärkkäiselle se on aito yhteys johonkin häntä itseään suurempaan.

- Olen vahvimmillani niinä hetkinä, kun olen yhteydessä johonkin itseäni suurempaan. Minulle itseäni suuremmat asiat ovat luonto ja musiikki. Tarvitsen tällaista aitoa yhteyttä kuullakseni oman ääneni. Elämässä on monia ulottuvuuksia ja niin on hyvinvoinnillakin. Tämän vuoden tapahtuman teema pohjautuu tähän ajatukseen.

Musiikki on liikkuvaa energiaa

Kiehtovana yhdistelmänä klassista musiikkia ja hyvinvointia, Tampere Chamber Music osoittaa vääräksi luulon, että klassisen musiikin tapahtumat ovat luotaantyöntäviä ja yksipuolisia. Tapahtuma itsessään on elävä todiste osallisuudesta, monimuotoisuudesta ja aitoudesta. On vaikea olla kiinnostumatta luennoista, jotka koskevat unta, musiikkia lääkkeenä, voimaantumista, empatiaa ja musiikkia ja yhteisöllisyyttä. Kärkkäisen mielestä on tärkeää keskustella kokonaisvaltaisesta tavasta esittää musiikkia, josta hän pitää työpajan yhdessä viulisti Reka Szilvayn ja sellisti Robert Cohenin kanssa. Hän puhuu tyylikkäästi sydämen asiasta: ei käsistä, jotka soittavat musiikkia, vaan käsien kautta syntyvästä ilmaisusta.

- Sisäinen tunteemme on tärkeä, koska sen energia tavoittaa kuulijat. Musiikki on liikkuvaa energiaa ja sen pitää tulla avoimesta sydämestä.

Nuorena Kärkkäinen käytti musiikkia ilmaisemaan tunteitaan ja asioita, joita ei saanut puettua sanoiksi. Hän on esiintynyt ympäri Eurooppaa ja Yhdysvaltoja ja saanut sieltä kansainvälistä kokemusta ja tunnustusta. Tampereen ammattikorkeakoulun yliopettajana hänen on mielestään välttämätöntä kiinnittää huomiota pienempään, mutta yhtä tärkeään yleisöön.

- Opiskelijat ovat musiikin tulevaisuus. Uskon, että voimme ehkäistä monia myöhempiä ongelmia luomalla heille terveellisemmän musiikin maailman. Resilienssin vahvistamiseksi vaaditaan pitkäkestoista keskittymistä. Vain silloin opiskelijat voivat saavuttaa syvempiä musiikin taajuuksia, joista on apua myöhemminkin elämässä. Aivan liian usein ne jäävät ulottamattomiimme.

Tavoitteena tukea opiskelijoita ja heidän hyvinvointiaan

Kärkkäisen opiskelijat ovat olleet erittäin kiinnostuneita Tampere Chamber Music -tapahtumasta aina sen aloitusvuodesta 2017 lähtien. He ovat saaneet vapaaehtoistyöstään opintopisteitä, uusia taitoja ja tilaisuuksia nähdä tunnettuja muusikkoja ja hyvinvoinnin asiantuntijoita jakamassa osaamistaan. He ovat lähteneet kotiin inspiroituneina, mikä oli Kärkkäisen tavoitteena tapahtumaa perustaessa.

- Opiskelijoiden ikäisenä osallistuin Kuhmon kamarimusiikkifestivaaleille. Kokemus vaikutti koko musiikkiuraani ja sen antama inspiraatio kantaa vieläkin. Haluan tarjota vastaavan kokemuksen opiskelijoille Tampereella, Helsingissä ja ulkomailla, hän paljastaa.

Kamarimusiikin uuden vuosikymmenen juhlistamiseksi Beethovenin pianotrio ”Arkkiherttua” avaa tapahtuman Tampere-talossa. Kaiken ikäiset ja taustaiset kuulijat ovat tervetulleita osallistumaan nelipäiväiseen ohjelmaan, joka sisältää loistavia artisteja, kuten Robert Cohen ja Vladimir Mendelssohn, sekä suomalaisia hyvinvoinnin asiantuntijoita, kuten Katri Saarikivi ja Jarmo Ahonen.

Toisin kuin monet muut festivaalit, Tampere Chamber Music 2020 ei lupaa ihmeitä tai yliluonnollisia kokemuksia. Tapahtuma voi kuitenkin olla elämää muuttava, jos on valmis antautumaan musiikille ja sen ilmaisuille etsiessään yhteyttä, intuitiota ja omaa ääntään.

Tapahtuman koko ohjelma: https://tampere-talo.fi/tcm2020/

Teksti: Andruta Ilie