TAMKin uudessa Sote Virtual Labissa edistetään huomispäivän terveyttä ja hyvinvointia jo tänään

Julkaistu 29.9.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin Sote Virtual Lab
Sote Virtual Lab on uudenlainen kehittämisympäristö yrityksille, palveluntuottajille, tutkijoille sekä monialaisesti opettajille ja korkeakouluyhteisön opiskelijoille.
Tampereen ammattikorkeakoulussa on avattu uusi, sosiaali- ja terveysalan toimijoille ja palveluntarjoajille suunnattu Sote Virtual Lab (Virtual Lab for Social and Health Care). Se on uudenlainen kehittämisympäristö yrityksille, palveluntuottajille, tutkijoille sekä monialaisesti opettajille ja korkeakouluyhteisön opiskelijoille.

Digitaalisen ja fyysisen maailman yhdistyminen, virtuaalisuus, robotit, ja erilaisin anturein tuotettu ja kerätty data ovat pohjana tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalalle. Sote Virtual Labissa tutkitaan ja sovelletaan monialaisesti asiakaslähtöisiä teknologioita eri käyttötarkoituksiin.

− Yksilöllisten, käyttäjäystävällisten ja älykkäiden terveyden ja hyvinvoinnin etä- ja digipalveluiden tarve kasvaa koko ajan, sanoo Labin toiminnasta vastaava kehittämispäällikkö Tarja Heinonen.

Etä-, digi- ja virtuaaliratkaisujen ja teknologioiden hyödyntäminen

− Sote Virtual Labilla on iso uutuusarvo. Kasvatamme digitaalisiin lähipalveluihin liittyvää uutta osaamista, ja synnytämme uusia toimintatapoja, TKI-toimintaa, tuotteita ja palveluita. Samalla lisäämme liiketoiminta- ja kasvumahdollisuuksia yrityksille ja elinkeinoelämälle niin kansallisesti kuin kansainvälisesti, summaa vararehtori Kirsi Viskari.

Kehitämme ja ideoimme huomispäivän digitaalisia ratkaisuja terveydenhuoltoon, toimivaan kotiympäristöön, kuntoutukseen, sähköisiin etäpalveluihin ja liikkuviin terveydenhoitopalveluihin. Samalla vahvistamme tulevaisuuden osaamista ja vastaamme työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotarpeisiin monialaisesti ja monitieteisesti, Heinonen taustoittaa.

Yritysyhteistyö korostuu

Moderni ja raikasilmeinen Sote Virtual Lab on moneen muuntuva fyysinen tila. Labin keskiössä on immersiivinen Igloo-sylinteri.

– Siellä voidaan ympäröidä 360-videoilla jopa 10 käyttäjää kerrallaan. Voimme tutkia ja kehittää muun muassa immersiivisiä palvelukonsepti- ja opetussisältöjä ja 180 asteen etäyhteyksiä Virtual Labin eri toimijoiden välillä, Heinonen taustoittaa.

Labissa on tällä hetkellä esillä reilun parinkymmenen teknologiayrityksen tuotteita, mm. virtuaalilaseja, mobiilirobotteja, erikokoisia droneja, taikaseinä, vibroakustinen säkkituoli, eksoskeleton, liikuntalaatta, soiva kelo, liikeanalyysilaitteisto, kehonkoostumusanalysaattori, voimamittari ja unianturi. Uusia tuotteita ja palveluita tutkitaan, testataan ja yhteiskehitetään.

TAMK kehittää uutta osaamista sotealalle

Sote Virtual Lab vahvistaa entisestään Tampereen ammattikorkeakoulun roolia työelämälähtöisenä kouluttajana, sekä uuden osaamisen ja uusien toimintatapojen kehittäjänä yhdessä koko korkeakouluyhteisön, yhteistyöyritysten ja sotealan toimijoiden kanssa.

− Tämä on TAMKin strategista ydintekemistä parhaimmillaan ja pohjaa omaan rahoitukseemme, Viskari kiteyttää.

Labin suunnittelussa ja toteutuksessa on hyödynnetty TAMKin henkilöstön monialaista asiantuntijuutta. Sote Virtual Lab sijaitsee TAMKin pääkampuksella Tampereella osoitteessa Kuntokatu 3, F-talo, 2. krs.

Lisätiedot:
Tarja Heinonen
Kehittämispäällikkö
Tampereen ammattikorkeakoulu
tarja.heinonen [at] tuni.fi, 050 568 5354.