TAMKin opiskelijat palaavat kampukselle, uusia opiskelijoita on lähes 2600

Julkaistu 9.8.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Opiskelijat haalareissa menossa ratikkaan.
Syyskausi Tampereen ammattikorkeakoulussa käynnistyy vaiheittain. Uudet ja jatkavat opiskelijat palaavat kampukselle elo-syyskuun aikana. Kevään hauissa TAMKiin valittiin 2577 uutta opiskelijaa.

Parin vuoden poikkeusjärjestelyjen jälkeen opiskelijat ja henkilöstö palaavat kampukselle. Koronapandemian aikana TAMKissakin tehtiin erilaisia järjestyjä, jotta tarvittava lähiopetus ja orientaatiot pystyttiin toteuttamaan pienryhmissä. Nyt uusi lukuvuosi käynnistyy tuttuun tapaan uusien opiskelijoiden yhteisillä orientaatiopäivillä.

Myös jatkavat opiskelijat palaavat opintojen pariin elo-syyskuussa. Heidän joukossaan on paljon sellaisia, jotka ovat suorittaneet tähänastiset opintonsa pääosin etänä.

Elokuun alussa Tampereelle saapui myös tilauskoulutusryhmä kenialaisia opiskelijoita, jotka suorittavat TAMKissa fysioterapian bachelor-tutkinnon. Opinnot kestävät 3,5 vuotta.

– TAMKin henkilöstö ja opiskelijakunta Tamko toivottavat kaikki opiskelijat tervetulleiksi kampukselle. On hienoa, että uudet ja vanhat tamkilaiset pääsevät vihdoin kunnolla opiskelijaelämän pariin, sanoo Merja Hanhimäki, oppimisen ja hyvinvoinnin tuesta vastaava päällikkö TAMKissa.

Korkeakoulujen kevään 2022 toisessa yhteishaussa monialainen TAMK oli hakijamäärältään Suomen toiseksi suosituin ammattikorkeakoulu. Ensisijaisiin hakijoihin suhteutettuna noin joka neljäs hakija pääsi tavoittelemaansa suomenkieliseen tutkintokoulutukseen. Elokuussa aloittavista 1858:sta opiskelijasta 1575 tulee suorittamaan ammattikorkeakoulututkintoa ja 283 ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.

Kevään ensimmäisessä yhteishaussa valittiin opiskelijoita seitsemään englanninkieliseen bachelor-ohjelmaan ja erillishaussa seitsemään master-ohjelmaan. Näissä aloittaa yhteensä 424 uutta opiskelijaa. He edustavat 21 eri kansallisuutta. TAMKin ammatilliseen opettajankoulutukseen valittiin 295 opiskelijaa.

Tampereen ammattikorkeakoulu

• Merja Hanhimäki, Oppimisen ja hyvinvoinnin tuen päällikkö, p. 040 836 3178, merja.hanhimaki [at] tuni.fi (merja[dot]hanhimaki[at]tuni[dot]fi)
  • Carita Prokki, johtaja, Liiketoiminta ja kansainvälisyyys, p. 040 733 5650, carita.prokki [at] tuni.fi (carita[dot]prokki[at]tuni[dot]fi)
  • viestinta.tamk [at] tuni.fi (viestinta[dot]tamk[at]tuni[dot]fi)