TAMKin liiketalouden opiskelijoille voitto kansainvälisessä business case -kilpailussa

Julkaistu 31.5.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Business case -kilpailun voittajat
Voittajatiimille järjestettiin ifm electronicsin Tampereen toimipisteellä palkintoseremonia. Palkinnon jakoivat toimitusjohtaja Antti Ala-Tala, kuvassa vasemmalla, ja talousjohtaja Tiina Mattila, kuvassa oikeassa laidassa. Opiskelijoiden oli helppo hymyillä: Johanna Kalin, Juuso Pörsti, Eemeli Saarinen ja Santeri Parikka. Edessä oikealla tiimin valmentaja Mari Rytisalo.
Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat Johanna Kalin, Juuso Pörsti, Eemeli Saarinen ja Santeri Parikka voittivat ensimmäisen sijan ECASAn, European CAse Study Alliancen järjestämässä ainutlaatuisessa online business case -kilpailussa. He voittivat kilpailun molemmat erät päätyen finaaliin kahden Dublinin teknillisen yliopiston tiimin kanssa. Lopulta TAMKin tiimi vei voiton kilpailussa. Johanna Kalin voitti myös konsultointiyritys Horvathin sponsoroiman parhaan esiintyjän palkinnon.

Tiimin valmentaja ja Tampere Business Case Clubin perustaja Mari Rytisalo Tampereen ammattikorkeakoulusta on erittäin ilahtunut voitosta.

– Tämän kilpailun voittaminen oli meille todella tärkeää. Olemme tehneet erityisesti tänä keväänä erittäin paljon töitä sen eteen, että edistymme ja parannamme suorituksiamme kansainvälisissä business case -kilpailuissa. Kilpailuihin osallistuminen on ainutlaatuinen tapa osoittaa osaamistamme kansainvälisellä koulutuskentällä ja edelläkävijän rooliamme suomalaisessa liiketalouden koulutuksessa.

Business Case -valmennus toteutuu syksyisin ja on avoin liiketalouden ja International Business -tutkinto-ohjelmien opiskelijoille. Valmennuksessa opetellaan ongelmanratkaisutaitoja eri liiketoiminnan haasteisiin liittyen sekä oman tiedollisen pääoman kokonaisvaltaista soveltamista ja hyödyntämistä, tiimityötä sekä esiintymistä ammattimaisella ja ainutlaatuisella tavalla. Valmennuksesta valitaan kilpailuihin osallistuvat, joita valmennetaan teemoihin liittyen vielä syvemmin.

Voittajatiimin Johanna Kalin kokee valmennukseen osallistumisen erittäin tärkeänä oman kehittymisensä kannalta.

– Business case on avannut oppimisen ja tulevaisuuden kannalta silmiäni. Olen pystynyt löytämään omat vahvuuteni ja hyödyntämään niitä haastavassa mutta erittäin motivoivassa ympäristössä. Kurssille osallistuminen on ollut käänteentekevää.

Ratkaisuehdotuksia eri maiden yrityksille liiketoiminnan kehittämiseen

Kilpailussa laadittiin ratkaisuehdotuksia useille erilaisille eurooppalaisille yrityksille. Kilpailun esikarsintavaiheessa tuli laatia suunnitelma irlantilaiselle viskitislaamo Glendalough Distillerylle yrityksen brändin identiteettiin ja kasvuun liittyen, muuttuneeseen yritysympäristöönsä.

Kilpailuviikolla ratkottiin liettualaisen Žemaiciu Virves -nimisen, pienen perheyrityksen haastetta siitä, kuinka yritys pystyy tehostamaan tuotantoa ja laajentamaan ulkomaan markkinoille sekä lisäämään yrityksen kestävän kehityksen periaatteita omassa toiminnassaan.

Kolmannella kierroksella ratkottiin sitä, kuinka hollantilainen IQ-Pass pystyy takaamaan oman kasvunsa ja tarjoamaan asiakkaillensa enemmän arvoa ollessaan tytäryhtiön roolissa. Finaalissa selvitettiin saksalaisen ifm electronicin mahdollisuuksia saavuttaa taloudelliset tavoitteensa Teollisuus 4.0 hyödyntäen.

– Kyseisen kilpailun lisäksi meillä on ollut tänä keväänä kunnia päästä edustamaan TAMKia niin Maastrichtin yliopiston, Copenhagen Business Schoolin kuin uuden Pohjoismaisen verkostonkin järjestämiin kilpailuihin ECASAn lisäksi, Rytisalo kuvailee.

Rytisalon mukaan tämä tiimi, kuten muutkin tiimit, jotka ovat keväällä osallistuneet kilpailuihin, ymmärtävät business case -valmennuksen niin oman oppimisen kuin urakehityksenkin kannalta merkittävänä sijoituksena. He ovat olleet sitoutuneita laittamaan lukemattomia tunteja treenaamiseen ja taitojensa hiomiseen muiden koulutuntien ulkopuolella.

– Kun näkee opiskelijan ja tiimin kehittymisen askel askeleelta, on se valmentajan kirkkaimpia tähtihetkiä.

Lisätietoa:
Mari Rytisalo, lehtori, Liiketalous ja media, Tampereen ammattikorkeakoulu, mari.rytisalo [at] tuni.fi, p. 040 631 6301

Tilaa TAMKin uutiskirje