TAMKin lehtori Eero Nippala palkittiin maarakennusalan yhteistyön edistäjänä

Julkaistu 17.2.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Eero Nippala_Jaakko Saarilampi
Pirkanmaan yhdyskuntatekniikan yhteistyöryhmä on palkinnut Tampereen ammattikorkeakoulun rakennustekniikan lehtori, Eero Nippalan yhteistyöryhmän hyväksi tehdystä työstä.

Tunnustuksen jakoi yhteistyöryhmän puheenjohtaja Ari Virtanen Maanrakennus Ahti Virtanen Oy:stä Pirkanmaan maarakennuspäivillä 28. tammikuuta.

Pirkanmaan yhdyskuntatekniikan yhteistyöryhmä on ollut tiiviisti mukana edistämässä TAMKin infra-alan koulutusta.

– Yhteistyöryhmällä on ollut merkittävä rooli TAMKin infra-alan rakennusmestari- ja insinöörikoulutuksen opetussuunnitelmien kehittämisessä, Nippala sanoo.

Vuonna 1987 silloinen Tampereen teknillinen oppilaitos TTOL (nykyinen TAMK), Suomen Rakennusteollisuuden keskusliitto Sisä-Suomen piiri, SRTL (nykyinen RT) sekä yhdeksän muuta paikallista tahoa perustivat yhteistyöryhmän. Sen tarkoituksena on kehittää alan koulutusta ja tutkimusta, hankkia opiskelijoille kesätyöpaikkoja, edistää yrittäjyyttä, seurata teknologian kehittymistä sekä parantaa alan imagoa.

Yhteistyöryhmä järjestää vuosittain Pirkanmaan maarakennuspäivän ja jakaa stipendejä Tampereen seudun ammattiopisto Tredun, Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen TAKK:n, Tampereen yliopiston ja TAMKin opiskelijoille. Joka toinen vuosi TAMKin toisen vuoden rakennustekniikan opiskelijoille toteutetaan maarakennusalan infoilta ennen opintosuuntavalintoja. Myös Tampereen yliopiston Hervannan kampuksen opiskelijoille järjestetään vastaava info. Yhteistyöryhmän kautta on mahdollista päästä opintomatkoille maarakennustyömaille eri puolille Suomea.

Infra-alan opiskelijamme ansaitsevat maarakennuspäivän järjestelyistä opintomatkarahoja. Yhteistyöryhmän avulla opiskelijat saavat myös kesätyöpaikkoja, Nippala kertoo.

Eero Nippala oli nykyisessä työryhmässä viimeinen perustajajäsen jäätyään pois toiminnasta syksyllä 2019. Tehtäviin kuului työryhmän sihteeriys vuosina 1987–2009, jäsenyys hallituksessa sekä Pirkanmaan maarakennuspäivän järjestelytoimikunnassa 2001–2019 eli yhteensä 32 vuotta.

– Hyvillä mielin jätän yhteistyöryhmän työt TAMKissa Hannele Kulmalalle ja Petri Lylylle. Toivon menestystä Pirkanmaan yhdyskuntatekniikan yhteistyöryhmälle, infra-alalle sekä infraopiskelijoille. Suurkiitos entisille ja nykyisille yhteistyöryhmän jäsenille vuosikymmenten yhteistyöstä Nippala sanoo.

Kuva (Jaakko Saarilampi): Eero Nippalalle luovutettiin yhteistyöryhmän hyväksi tehdystä työstä tunnustuksena Fiskarsin puuvartinen kirves.