TAMKiin kaksi merkittävää voittoa Sähköinsinöörien kilpailuissa

Julkaistu 27.1.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Aki Kortetmäki
Joka toinen vuosi Sähköinsinöörit (SIL) hakee Vuoden Sähköinsinööri -arvonimen saajaa. Valinnan tarkoituksena on edistää sähköalan arvostusta ja yhteistyötä. Vuoden Sähköinsinööri -arvonimen saajaksi valittiin 23.1.2020 Tampereen ammattikorkeakoulun opettaja, DI, Aki Kortetmäki. Palkinnon arvo on 5000 euroa.

Aki Kortetmäki on ollut mukana tulevaisuuden kannalta merkittävissä projekteissa ja perehtynyt ansiokkaasti muun muassa sähkötehojen energian ja tehon hallintaan ja joustavuuteen.

TAMKin opiskelijat laativat parhaan ratkaisun energiatehokkuuden parantamiseksi

Kortetmäki on ohjannut myös juuri käydyssä Sähköinsinöörien järjestämässä opiskelijakilpailussa voiton vienyttä TAMKin joukkuetta ja hopeasijan saanutta joukkuetta. Kilpailussa haettiin ratkaisuja olemassa olevien rakennusten energiatehokkuuden parantamiseksi.

Kilpailuun osallistui kaikkiaan seitsemän eri joukkuetta Tampereen ammattikorkeakoulusta, Aalto-yliopiston Sähkötekniikan korkeakoulusta, Hämeen ammattikorkeakoulusta ja LUT-yliopistosta. Kilpailuun osallistuneissa ryhmissä oli mukana niin sähkö- kuin talotekniikan taitajiakin.

Voittajajoukkueen, EcoTaTe@Tamk, työ käsitteli 1980-luvulla rakennettua tiili- ja puurunkoista pientaloa. Viiden hengen joukkueessa sähköistä talotekniikkaa edustivat Lauri Laivoranta, Rami Kotilainen ja Janne Pirkkanen sekä lvi-talotekniikkaa Juuso Kiviranta ja Niko Kuusisto. Palkinnoksi voittajajoukkue saa 10 000 euroa.

Voittajajoukkue
Voittajajoukkue, EcoTaTe@Tamk

Toiseksi tullut joukkue, Tampereen Mäkiset, keskittyi vanhan toimistorakennuksen energiatehokkuuden parantamiseen. Joukkueeseen kuuluivat sähköisen talotekniikan edustajina Eemeli Koivunen ja Jani Mäkinen sekä lvi-talotekniikkaa edustavat Juha Erholm, Johanna Parviainen ja Toni Piiroinen. Palkinnoksi joukkue sai 5 000 euroa.

Tampereen Mäkiset
Toiseksi paras joukkue, Tampereen Mäkiset

Kolmannelle sijalle tuli Aalto-yliopiston Dream Team -joukkue. Dream Team käsitteli työssään tyypillistä omakotitaloa, mutta lähestymiskulma oli erilainen voittajajoukkueeseen verrattuna.

Lisätietoa:

Aki Kortetmäki, Tampereen ammattikorkeakoulu, puh. 040 6627 739, aki.kortetmaki [at] tuni.fi

Sähköinsinöörit-liiton tiedote opiskelijakilpailusta

Sähköinsinöörit-liiton tiedote Vuoden Sähköinsinööri -kilpailusta