TAMK Musiikin toiminta keskittyy pääkampukselle uusittuihin tiloihin

Julkaistu 15.6.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMK Musiikin konserttisali Satamakadulla
TAMK Musiikin uusi konserttisali Satamakadulla henkii historiaa. Kuva: Jaakko Saarilampi
Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkitoiminta saa syyslukukauden alussa käyttöönsä väliaikaiset, terveelliset tilat TAMKin pääkampukselta. Pysyvämmät tilaratkaisut tehdään seuraavien vuosien aikana.

Väliaikaiset tilat on uudistettu musiikin koulutuksen erityisvaatimukset huomioiden. Tilamuutoksen myötä myös merkittävä osa käytössä olevasta soittimistosta uudistuu.

Viime vuosina TAMK Musiikki on toiminut hajautettuna useisiin toimipisteisiin. Tampereen konservatoriolta vuokrattujen tilojen lisäksi TAMKilla on jo pitkään ollut käytössä lisätilaa muista toimipisteistä, ja toimintaa on siirretty muun muassa sisäilmasyistä konservatorion talosta TAMKin pääkampukselle.

– Pääkampukselle keskittyminen kokoaa musiikin koulutuksen toimijoita yhteen, tarjoaa opiskelijoille ja henkilöstölle suuren korkeakoulukampuksen infran ja palvelut sekä korkeakoulukokemuksen, kertoo musiikin osaamispäällikkö Timo Salo.

Sijoittuminen korkeakoulukampukselle tukee osaltaan musiikin koulutuksen monialaisen yhteistyön kehittämistä Tampereen korkeakouluyhteisössä.

– Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintamme edellytykset paranevat, kun musiikki toimii pääkampuksen yhteydessä, sanoo Media, musiikki ja taide -yksikön johtaja Kai Salonen.

TAMKissa voi opiskella musiikkipedagogin ammattikorkeakoulututkinnon ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon sekä muusikon ammattikorkeakoulututkinnon. Muusikot valmistuvat musiikin tutkinto-ohjelmasta, joka kouluttaa musiikkiteatterin ammattilaisia laaja-alaisesti tutkintoon johtavana ainoana Suomessa.

Nykyisistä tiloista käytössä pysyvät toistaiseksi pianopedagoginen laboratorio ja musiikkiteatterikoulutuksen harjoitusteatteri ”Duunari” Hämeenpuisto 28:ssa.

Produktiot uusille estradeille

Konsertti- ja esitystoiminta sijoittuu jatkossa soveltuvin osin Satamakadulla sijaitsevaan konserttisaliin, entisen Pyynikin sukkatehtaan kiinteistön sisäpihalle. Hiljattain remontoidussa, näyttävässä salissa tullaan järjestämään konsertteja viikoittain.

Satamakadun valoisaan konserttisaliin mahtuu noin 100 henkilöä.

– Noin 100 henkilön sali palvelee musiikkitoimintaamme sinfoniaorkesterin ja kuorojen harjoitussalina, pienempien kokoonpanojen harjoitus- ja esitystilana, instrumenttisuoritustilana sekä monimuotoisessa opetuskäytössä. Lisäksi syksyllä käynnistyvä ammattimainen opiskelijakonserttisarjamme saa salista arvokkaan estradin, Timo Salo sanoo.

Mittavampien produktioiden esityspaikoista neuvotellaan parhaillaan.

Musiikkiakatemia-yhteistyö konservatorion kanssa jatkuu

TAMK Musiikki ja Tampereen konservatorio ovat vuoden 2020 alussa uudistaneet toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen yhteistyöstä, josta käytetään tunnusta Tampereen Musiikkiakatemia. Monipuolinen yhteistyö Tampereen konservatorion kanssa jatkuu tilamuutoksista huolimatta.

Timo Salon mukaan yhteistyömuotoja ovat muun muassa TAMKin ja konservatorion opettajien työpanosten ja erityisosaamisen yhteinen hyödyntäminen, produktio- ja konserttiyhteistyö sekä kolmikantainen työelämäyhteistyö. Erityisalan kouluttajien tilojen ja välineistön yhteinen käyttö tarjoaa myös synergiamahdollisuuksia.

– Yhteistyö ei kuitenkaan ole tilasidonnainen asia. Meillä TAMKissa on vahva halu Musiikkiakatemia-yhteistyöhön konservatorion kanssa. Teemme paljon yhteistyötä muidenkin työelämä- ja kouluttajatoimijoiden kanssa sekä Tampereen korkeakouluyhteisön sisällä.

Pysyvämpiä tilaratkaisuja hahmotellaan

Lähivuosina tehtäviä pidemmän tähtäimen tilaratkaisuja suunnitellaan osana tamperelaista korkeakouluyhteisöä ja laajemmassakin alueellisessa yhteistyössä muiden esittävien taiteiden toimijoiden ja Tampereen kaupungin kanssa.

Vuonna 2019 Tampereen kaupungin ja esittävien taiteiden toimijoiden edustajista koostuva työryhmä nosti loppuraportissaan (Esittävien taiteiden opetuksen nykytila ja tulevaisuuden koulutuspolut) keskeiseksi toimenpidesuosituksekseen valtakunnallisesti merkittävän taidekampuksen perustamisen Tampereelle.

Tämän jälkeen on tehty selvitystyötä Pirkanmaan musiikkiopiston, Tampereen konservatorion, TAMK Musiikin, Tampereen yliopiston teatterityön tutkinto-ohjelman ja Hatanpään lukion sijoittumisesta Tampereella. Martti Silvennoisen johtama työryhmä on jättänyt asiasta raporttinsa ja suosituksensa kyseisten toimijoiden päätöksentekijöille ja Tampereen kaupungille.

osaamispäällikkö Timo Salo
timo.salo [at] tuni.fi