TAMK Musiikin opiskelijoita Tampere Filharmonian kisälleiksi

Julkaistu 19.10.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Orkesteriakatemia Ung Nordisk Musik -festivaalilla syksyllä 2020. Kuva: Tampere Filharmonia
Tampereen Orkesteriakatemia oli vahvasti edustettuna alkusyksystä 2020 kansainvälisellä Ung Nordisk Musik -festivaalilla esiintyessään Tampere Fiharmonian kanssa pääkonsertissa Tampere-talossa. UNM:ssä esitetään vuosittain nuorten pohjoismaalaisten säveltäjien teoksia. Festivaali järjestettiin ensimmäistä kertaa Tampereella. Kuva: Arttu Rantakärkkä / Tampere Filharmonia
Tampereen Orkesteriakatemian Kisällitoiminta tarjoaa ammattikorkeakoulun musiikin opiskelijoille aitiopaikan tutustua musiikin ammattilaisten työhön. Tampereella käynnistyvä Kisällitoiminta on ainutlaatuista pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kisälleiksi voivat hakea kaikki orkesterimuusikoiksi opiskelevat soitinryhmästä riippumatta.

Kisällitoiminta tiivistää entisestään TAMK Musiikin, Tampereen konservatorion ja Tampere Filharmonian koulutusyhteistyötä, jota on jo monta vuotta tehty Orkesteriakatemiassa. Kaksi opiskelijaa kummastakin oppilaitoksesta pääsee työskentelemään neljälle erilliselle Tampere Filharmonian valitsemalle orkesteriviikolle lukuvuoden 2020–2021 aikana. Ensimmäinen näytön paikka on Hannu Linnun johtama konsertti 22.10.

TAMK Musiikin kisällit ovat huilisti Reetta Hakala ja klarinetisti Martina Jalonen. Heidät on valittu Kisällitoimintaan koesoittojen perusteella. Opiskelijat toimivat ammattimuusikoiden ohjauksessa soitinryhmien lisäsoittajina ja saavat orkesteriviikoistaan opintopisteitä.

Neljännen vuoden esittävän säveltaiteen linjan opiskelija Reetta Hakala odottaa kaikkia kisälliviikkoja innostuneesti, vaikka korona on vaikuttanut myös Tampere Filharmonian ohjelmistoon.

– Syksyn konserttiohjelmisto muuttui ajankohtaisen tilanteen vuoksi ja teosten kokoonpanot pienenivät, joten toivon, että keväällä päästäisiin soittamaan suuria sinfonioita isommalla orkesterikokoonpanolla, Hakala sanoo.

Lukuvuonna 2020–2021 Kisällitoimintaan osallistuvat muusikot ovat huilisti Reetta Hakala (TAMK), klarinetisti Martina Jalonen (TAMK), käyrätorvisti Laura Marttila (Tampereen konservatorio) ja tuubisti Nuppu Salmiovirta (Tampereen konservatorio). Nelikko valikoitui mukaan kisälleiksi kaksivaiheisen karsinnan kautta. Video: Tampere Filharmonia

Ammattiorkesterin työskentely tutuksi opintojen aikana

Tampereen Orkesteriakatemian tavoitteena on edistää opiskelijoiden ammattiosaamista orkesterisoitossa ja parantaa työllistymismahdollisuuksia valmistumisen jälkeen. Orkesteriakatemia on tärkeä osa TAMK Musiikin valinnaisia kursseja ja yksi koulutuksen kilpailuvalteista.

Opetus järjestetään pääsääntöisesti TAMK Musiikin tiloissa. Yhteistyöhön sisältyvä vuosittainen orkesteriperiodi Tampere Filharmonian kanssa järjestetään Tampere-talolla. Opettajina toimivat Tampere Filharmonian äänenjohtajat ja soittajat.

Tampere Filharmonian intendentti Juha Ahonen pitää Orkesteriakatemia-yhteistyötä tärkeänä Kisällitoiminnan syntymiselle ja Tampereen musiikkielämän kehittymiselle.

– Opiskelijoiden ja ammattimuusikoiden välinen yhteistyö ja osaamisen välittäminen seuraavalle sukupolvelle on taiteen tekemisen ydintä. Mitä paremmin saamme integroitua taitavia opiskelijoita orkesteritoimintaan, sitä paremmin pystymme kehittämään koko Pirkanmaan alueen kulttuurielämää, Ahonen sanoo.

– Viimeisten parin vuoden aikana Tampere Filharmonialla on ollut keikkalaisina noin tusinan verran orkesteriakatemialaisia, mikä on mielestäni melko paljon, Orkesteriakatemian koordinaattori Hanna Kilpinen lisää.

Opinnäytetyö sanoista tekoihin

Orkesteriakatemiatoiminnan käynnistämisessä vuonna 2015 avainhenkilöitä olivat Tampereen konservatorion viulunsoiton lehtori Jaana Haanterä ja Tampere Filharmonian silloinen intendentti Helena Hiilivirta. Toimintaa nykyisin koordinoiva Hanna Kilpinen on TAMK Musiikin alumni.

Musiikkipedagogin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut Kilpinen teki opinnäytetyönsä orkesterimuusikon työelämätaitojen kehittämisestä ja koesoittoihin valmistautumisesta. Opinnäytetyö poiki Kilpiselle työn Tampereen Orkesteriakatemiassa.

Hanna Kilpinen
– YAMK-opintojeni aikana minulle syttyi palo kehittää koulutusta vastaamaan entistä paremmin työelämän monimuotoisuutta, kertoo Hanna Kilpinen. Kuva: Ville Hautakangas

Nykyiset Orkesteriakatemian sisällöt on koottu keskustelemalla ammattimuusikoiden ja musiikin opiskelijoiden sekä Göteborgin, Tampereen ja Musiikkitalon orkesteriakatemioiden hallintohenkilöstön kanssa.

– Mottoni on, että pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, vaan jakamalla voimme kaikki oppia jotakin uutta. Olen koonnut opinnäytetyössäni yhteen jo toimivia ja hyväksi koettuja käytänteitä, jotka konkretisoituvat Tampereen Orkesteriakatemiassa, Kilpinen sanoo.

Orkesteriakatemia-toiminnan kohokohtia tänä lukuvuonna ovat esimerkiksi asiantuntijaluennot ja työpajat. Keväällä 2021 Orkesteriakatemia esittää oopperan helmiä TAMK Musiikin lauluopiskelijoiden kanssa Tampere-talon Aulaklubissa johtajanaan kapellimestari Jonas Rannila. Mukana on myös TAMK Musiikin kapellimestariopiskelijoita. Orkesteriakatemiassa pääsee tutustumaan myös orkesterin hallintoon kursseilla, joilla perehdytään nuotistonhoitajan ja orkesterinjärjestäjän työhön.

Tampereen ammattikorkeakoulun yksi tavoite on lisätä kansainvälisyyttä kaikessa toiminnassaan. Tämän lukuvuoden aikana myös Orkesteriakatemia pyrkii laajentamaan kansainvälisiä verkostojaan. Parhaillaan koulutuksesta tuotetaan englanninkielistä materiaalia vaihto-opiskelijoita varten.

Mitä tulee kansainväliseen yhteistyöhön, haaveenani olisi nähdä vielä jonain päivänä Tampere Filharmonian ja Göteborgin sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali johtamassa molempien kaupunkien orkesteriakatemioista koottua orkesteria, Kilpinen visioi.

Teksti: Emmi Rämö
Video: Tampere Filharmonia