TAMK on mukana uudessa digitaalisessa AMK-valintakokeessa

Julkaistu 23.10.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Valintakoekuva
Ammattikorkeakoulujen uusi yhteinen AMK-valintakoe järjestetään ensimmäisen kerran 29.10.–1.11.2019. Digitaaliseen AMK-valintakokeeseen on koko maassa ilmoittautunut 25 000 hakijaa. Myös Tampereen ammattikorkeakoulu on mukana tässä ensimmäisessä yhteisessä valintakokeessa.

Ammattikorkeakouluissa on tarjolla syksyn yhteishaussa 6324 aloituspaikkaa, ja AMK-valintakoe on pääasiallinen valintatapa koulutuksiin. AMK-valintakoe yhtenäistää ja tasa-arvoistaa valintamenettelyjä eri aloilla. Kaikki alat käyttävät AMK-valintakoetta lukuun ottamatta kulttuurialaa. Muutos aiempiin valintakokeisiin verrattuna on merkittävä, sillä hakija voi nyt yhdellä kokeella hakea useisiin hakukohteisiin eri ammattikorkeakouluissa ja eri aloilla.

Hakijan kannalta hakeutuminen helpottuu merkittävästi, kun samassa koetilaisuudessa hakija voi suorittaa valintakokeen useiden eri alojen ja ammattikorkeakoulujen koulutuksiin. Myös kokeeseen valmistautuminen helpottuu, sillä koe ei vaadi ennakkovalmentautumista, toteaa AMK-opiskelijavalinnat kehittämishankkeen projektipäällikkö Marko Borodavkin.

AMK-valintakokeessa arvioidaan hakijan valmiuksia ammattikorkeakouluopintoihin, mutta ei opintojen sisältöihin. Koe pitää sisällään kaikille hakijoille yhteisiä sekä koulutusalakohtaisia osioita, joita hakija suorittaa hakukohteidensa mukaisesti. Kaikille yhteiset osiot testaavat päätöksenteko- sekä kieli- ja viestintätaitoja. Lisäksi kokeessa arvioidaan hakukohteista riippuen matemaattisia-, matemaattis-luonnontieteellisiä sekä eettisiä taitoja. AMK-valintakoe on laadittu tutkittuun tietoon perustuen, millä pyritään varmistamaan se, että AMK-valintakoe mittaa tai arvioi kullakin alalla tarvittavia keskeisiä valmiuksia.

TAMK valmiina AMK-valintakokeen järjestämiseen

Hakija tekee kokeen valitsemansa ammattikorkeakoulun tiloissa ja valitsemansa päivän aikana, omalla kannettavalla tietokoneellaan. Ammattikorkeakoulut ovat valmistautuneet AMK-valintakokeen järjestämiseen huolellisesti.

Ammattikorkeakoulut ovat valmiita, ja toivotamme hakijat tervetulleiksi valintakoetilaisuuksiin, kertoo AMK-opiskelijavalintojen kehittämishankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Tapio Rimpioja.

Tampereen ammattikorkeakoulun valintakoepäivät ovat keskiviikko 30.10. ja torstai 31.10. Kokeet järjestetään TAMKin pääkampuksella Kuntokatu 3/Teiskontie 33. TAMKin valintakokeisiin on ilmoittautunut 1700 kokeentekijää. Lisätietoja löytyy tältä sivulta.

Yhteisen digitaalisen AMK-valintakokeen tiedot ja ohjeet hakijoille on koottu yhteen paikkaan ammattikorkeakoulujen yhteiselle ammattikorkeakouluun.fi-sivustolle. Hakijoiden on tärkeä tutustua ohjeisiin ennen AMK-valintakoetta.

Lisätietoja ja yhteyshenkilöt:

Tampereen ammattikorkeakoulu, Marjo Korhonen, Opiskelijarekrytoinnin päällikkö, 040 809 3510, marjo.korhonen [at] tuni.fi

Marko Borodavkin, projektipäällikkö, AMK-opiskelijavalintojen kehittämishanke, Metropolia Ammattikorkeakoulu, 040 662 5046, marko.borodavkin [at] metropolia.fi

Tapio Rimpioja, ohjausryhmän puheenjohtaja, AMK-opiskelijavalintojen kehittämishanke, Metropolia Ammattikorkeakoulu, 050 376 4063, tapio.rimpioja [at] metropolia.fi

Petri Lempinen, toiminnanjohtaja, Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry, 040 766 7805, petri.lempinen [at] arene.fi