TAMK on edelleen Suomen toiseksi suosituin ammattikorkeakoulu

Julkaistu 2.4.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Juuri päättyneessä korkeakoulujen toisessa yhteishaussa Tampereen ammattikorkeakouluun (TAMK) haki 18 007 hakijaa. TAMK on hakijamäärältään Suomen toiseksi suosituin ammattikorkeakoulu. Vain Metropolia Ammattikorkeakouluun oli enemmän hakijoita kuin TAMKiin.

TAMKin hakijamäärä nousi toisessa yhteishaussa 17 % viime vuodesta.

TAMKissa suosituin hakukohde ensisijaisten hakijoiden määrän perusteella oli tradenomi (AMK), liiketalouden päivätoteutuksen tutkinto-ohjelma. Seuraavaksi suosituin oli ensihoitaja (AMK) -tutkinto. Tekniikan tutkinto-ohjelmat nostivat suosiotaan merkittävästi: kaikissa tekniikan hakukohteissa hakijamäärät nousivat, esimerkiksi biotuotetekniikan, talotekniikan ja rakennusarkkitehtuurin ohjelmien hakijamäärä kasvoi yli 30 %.

Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen hakukohteet (YAMK) kasvattivat vetovoimaansa, ja suosituin tutkinto-ohjelma oli edelleen sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen.

TAMKissa on tarjolla 1628 opiskelupaikkaa syksyllä alkaviin opintoihin. Osa paikoista on varattu ensimmäistä kertaa hakeville.

Kasvaneet hakijamäärät niin TAMKiin kuin myös ammattikorkeakouluihin yleisesti ottaen viestivät hakijoiden uskosta ammattikorkeakoulutuksen tuottamaan osaamiseen. TAMK on säilyttänyt paikkansa yhtenä vetovoimaisimmista korkeakouluista, mikä on ilo todeta, TAMKin vararehtori Päivi Karttunen kertoo.

Valintamenettely uudistui

Opiskelijavalintauudistuksen myötä kevään 2020 opiskelijavalinnoissa todistusvalinta laajeni kaikille koulutusaloille (pois lukien kulttuuriala). Todistusvalintaa käyttävissä hakukohteissa yli puolet opiskelijoista valitaan suoraan todistusvalinnalla, joka perustuu ylioppilastutkintoon tai ammatillisen perustutkintoon. Todistusvalinnan tulokset julkaistaan pääsääntöisesti ennen hakukohteen valintakoetta, mutta todistusvalinnassa opiskelupaikan saaneet saavat tiedon valinnasta Opintopolku-palvelussa viimeistään 27.5.2020. Todistusvalinnan lisäksi opiskelupaikan voi edelleen saada myös valintakoemenestyksen perusteella. Valintakokeet eivät opiskelijavalintauudistuksen myötä edellytä enää pitkää valmistautumista.

Opiskelupaikka voi aueta myös vaihtoehtoista reittiä pitkin avoimen ammattikorkeakoulun opintojen perusteella. Avoimen ammattikorkeakoulun polkuopintoja voi hakeutua opiskelemaan kesällä. Lisätietoja:  https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/avoimet-korkeakouluopinnot/avoimen-amkin-polkuopinnot
Polkuopinnot suoritettuaan voi myöhemmin hakeutua tutkinto-opiskelijaksi ns. avoimen väylän haun kautta.

Korkeakoulut varautuvat valintakoejärjestelyihin

Koronavirus on aiheuttanut huolta kevään 2020 valintakokeiden järjestämisestä. Tampereen ammattikorkeakoulu seuraa tilannetta ja tekee varautumissuunnitelmaa mahdollisiin muutoksiin yhteistyössä muiden korkeakoulujen kanssa. Ammattikorkeakoulut noudattavat koronaviruksen torjumisessa ajantasaisia viranomaisohjeita. Ajankohtaista tietoa koronaviruksen vaikutuksista opiskelijavalintoihin päivitetään sivuille:

Tampereen korkeakouluyhteisön verkkosivut https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/yhteishaku/tamk-valintakokeet-kevat-2020

Ammattikorkeakouluun.fi-sivusto  https://www.ammattikorkeakouluun.fi/2020/03/18/koronavirus-covid-19-ja-opiskelijavalinnat/  ja

Opintopolku-palvelu  https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/covid-19-ja-opiskelijavalinnat/

Lisätietoja hakijoille valinnan etenemisestä ja valintakokeista antaa TAMKin hakijapalvelut:
hakijapalvelut.tamk [at] tuni.fi (hakijapalvelut[dot]tamk[at]tuni[dot]fi)
puhelin: 0294 520 444 (ma-pe klo 12-14)

Lisätiedot:
Vararehtori Päivi Karttunen, 050 568 5358, paivi.karttunen [at] tuni.fi (paivi[dot]karttunen[at]tuni[dot]fi)
Tampereen ammattikorkeakoulun hakijapalvelut:
Opiskelijarekrytoinnin päällikkö Marjo Korhonen, 040 809 3510, marjo.korhonen [at] tuni.fi (marjo[dot]korhonen[at]tuni[dot]fi)