TAMK avaa avoimen AMKin kesäkurssit maksuttomiksi

Julkaistu 24.4.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMK.
Kuva: Saara Lehtonen / TAMK
Päätöksellä halutaan auttaa koronakriisin vuoksi tiukkaan taloudelliseen tilanteeseen joutuneita.

Tampereen ammattikorkeakoulu avaa avoimen AMKin tarjontansa kesän yli kaikille maksuttomaksi. Käytännössä uudet ilmoittautumiset viimeistään 31.8. alkaville avoimen ammattikorkeakoulun kursseille ovat ilmaisia.

Vararehtori Kirsi Viskari kertoo, että TAMK pyrkii päätöksellään tukemaan kaikkia heitä, jotka ovat koronaepidemian myötä joutuneet tiukan paikan eteen, ja joita lisäkoulutus voisi hyödyttää.

– Koronakriisin vuoksi lomautetuksi ja irtisanotuksi on joutunut ja joutumassa paljon osaavaa työvoimaa. TAMK haluaa omalta osaltaan ojentaa käden avaamalla heille avoimen ammattikorkeakoulun tarjonnan ilmaiseksi. Ajankohtaista ja työllistymistä edistävää lisäosaamista hankkimalla voi sekä nopeuttaa työllistymistään että tuoda työnantajalleen tarvittavia osaamisia käyttöön lomautuksien jälkeen, hän toteaa.

Kursseja monella alalla

Avoimen tarjonnasta löytyy mielenkiintoisia kursseja muun muassa liiketoiminnan, tekniikan ja terveydenhoidon aloilta. Moni voi hyötyä tällä hetkellä esimerkiksi Verkkokaupan suunnittelu ja toteutus -kurssista, jolla perehdymme verkkoliiketoiminnan eri osa-alueisiin, ja harjoittelemme konkreettisesti pk-yrityksen verkkokaupan suunnittelua ja toteutusta. Opinnot voivat tarjota tukea esimerkiksi sellaisille yrityksille, joissa tuotteita siirretään nyt kiireellä verkkoon. Aloittelevalle yksinyrittäjälle ajankohtainen voi olla myös Minäkö henkilöbrändi? -kurssi, jolla keskustelemme henkilöbrändin rakentamisesta ja sen tärkeydestä.

Tarjoamme avoimessa myös verkkopalveluiden ylläpito-osaamista tukevia kursseja. Ohjelmoinnin perusteet -kurssilla opiskelemme ohjelmoinnin peruskäsitteitä ja -taitoja. Kurssin käytyään opiskelija osaa ratkoa pieniä ohjelmointiongelmia C/C++ -ohjelmointikielellä. Kyberturvallisuuden perusteet -kurssilla taas syvennymme verkkomaailman uhkien ja niiltä suojautumisen peruskysymyksiin.

Avoimen AMKin tarjonta koostuu tällä hetkellä pääosin verkkokursseista. Myös ensisijaisesti kontaktiopetukseen tarkoitettujen opintojen toteutus tapahtuu ainakin 13.5. asti verkossa, ja verkko-opetusta on varauduttu jatkamaan tarvittaessa koko kesän yli. Kursseille ilmoittautuneille kerrotaan mahdollisista toteutustapojen muutoksista sitä mukaa kun poikkeustilan kesto tarkentuu.

Avoimen tarjonnan maksuttomuus koskee vain yksittäisiä kursseja, ei opintokokonaisuuksia tai polkuopintoja. Päätöksen piirissä ovat vain uudet ilmoittautumiset 21.4. alkaen.

Avoimen AMKin tarjontaan voit tutustua osoitteessa tuni.fi/avoinamk.