Talous- ja johtamistieteissä nousua yliopistovertailussa

Julkaistu 7.11.2019
Times Higher Education -lehti (THE) on julkaissut talous- ja johtamistieteiden alakohtaisen ranking-listan, joka listaa 632 yliopistoa maailmanlaajuisesti. Tampereen yliopisto yltää listalla 300 parhaan joukkoon. Sijoitus tarkoittaa varsin hyvää parannusta, sillä yliopistomme viimevuotinen sijoitus samassa THE-arviossa oli luokassa 301–400.

Nyt julkaistussa Business & Economics -vertailussa ala sisältää oppiaineina taloustieteet, kauppatieteet, johtamisen sekä kirjanpidon ja laskentatoimen.

Tutkimusviittausten määrä on tuttuun tapaan paras yksittäinen indikaattori, minkä lisäksi Tampere saa hyvin pisteitä myös yritysyhteistyöstä. Viittaukset eli yliopistossa tehtävän tutkimuksen siteeraaminen tiedemaailmassa, tutkimus ja opetus ovat tärkeimmät indikaattorit THE-arvioiden viidestä pilarista.

Arvion kärkikolmikon muodostavat vertailun voittaja Massachusetts Institute of Technology, toisella sijalla oleva Stanfordin yliopisto ja kolmantena Oxford.

THE World University Rankings 2020 by subject: business and economics