Take away -ruoan ympäristökuormitusta vähennetään uusien pakkaus- ja kierrätysratkaisujen avulla

Julkaistu 23.4.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
RUOKO-hanke.
Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston RUOKO-hanke pyrkii laajalla yhteistyöllä kehittämään take away -ruokapakkauksille ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja ja uusia kierrätysratkaisuja.

Pirkanmaalla käynnistyvässä Tampereen korkeakoulujen RUOKO-hankkeessa pyritään vähentämään noutoruoan ympäristökuormitusta uusien ratkaisujen avulla. Take away -pakkauksien osalta tärkeää olisi pyrkiä edistämään kiertotalouden toteutumista.

Usein take away -pakkaukset saattavat kotitalouksissa päätyä sekajätteeseen, kun ihmiset eivät tiedä, miten ne tulisi lajitella.

Ajatuksena on, että voisimme mahdollisesti kehittää jonkinlaista älykästä take away -pakkausta. Pakkauksessa voisi olla esimerkiksi QR-koodi, jonka kautta pääsisi katsomaan, miten pakkaus tulisi kierrättää, Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden lehtori Tiina Wickman-Viitala kertoo.

RUOKO-hankkeessa osallistetaan vahvasti yrityksiä ja erilaisia toimijoita. Hankkeessa on mukana ravintoloita sekä kuljetus-, pakkaus- ja IT-alan yrityksiä. Ajatuksena on tukea monipuolisesti yritysten mahdollisuuksia turvata ja kehittää liiketoimintaansa koronakriisin aiheuttamassa tilanteessa.

Pyrimme keskustelemaan monien erilaisten toimijoiden kanssa, jotta saamme esiin todellisia tarpeita sekä haasteita, jotka kaipaavat ratkaisuja, yliopistotutkija Johanna Lahti summaa.

Kierrätysratkaisujen lisäksi kehitetään entistä parempia pakkausmateriaaleja

Johanna Lahden mukaan pakkausmateriaalien osalta pyritään löytämään ympäristön kannalta ekologisempia materiaalivaihtoehtoja. Tällä hetkellä pakkauksissa valtamateriaaleina ovat fossiilipohjaiset muovit, joita käytetään ruokapakkauksissa etenkin niiden hyvien suojaominaisuuksien vuoksi.

Haasteena uusissa pakkausmateriaaleissa on muun muassa se, että materiaalit pystyisivät tarjoamaan ruoalle tarpeeksi hyvät suojaominaisuudet. Ruoka on hyvin herkkä säilyvyyden suhteen, joten pakkauksissa olisi oltava esimerkiksi tällaiset ominaisuudet kunnossa, Lahti kertoo.

Ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja pakkausmateriaaleihin on jo kehitetty esimerkiksi biomuovista ja lisäksi kehitystyö on kohdistunut muun muassa puupohjaisiin ratkaisuihin. RUOKO-hankkeessa on tarkoitus aluksi kartoittaa nykyisiä olemassa olevia pakkausratkaisuja, ja millaisia mahdollisia haasteita niihin liittyy.

Tätä kautta pystyisimme esittämän vaihtoehtoisia tai parempia materiaali- tai pakkausratkaisuja, Johanna Lahti selventää.

Hankkeessa on mahdollista huomioida myös logistinen puoli

RUOKO-hankkeessa kiinnitetään pakkaus- ja kierrätysratkaisujen lisäksi huomiota noutoruoan logistiseen puoleen. Esimerkiksi take away -ruoan tilaaminen kotiin saattaa aiheuttaa tarpeetonta ympäristökuormitusta, varsinkin jos ruoka-annoksia kuljetetaan useita kertoja päivässä samaan paikkaan, mutta vain eri tilaajille.

Ruoan kotiinkuljetusta voisi yhdenmukaistaa esimerkiksi kortteleita kiertävällä jäätelöauton tyylisellä kuljetusratkaisulla, josta tilatut ruoat voisi noutaa. Näin saataisiin pienennettyä erillisistä kuljetuksista aiheutuvaa ympäristökuormitusta, Tiina Wickman-Viitala kertoo.

Maakuntahallitus suuntasi RUOKO-hankkeelle valtion rahoitusta sekä rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta. Vuoden 2023 elokuun loppuun kestävä hanke tukee maakuntaohjelman ja älykkään erikoistumisen strategian tavoitteita. Tavoitteiden mukaisesti korkeakouluissa olevaa osaamista kanavoidaan alueen yrityksiin ja vähähiilisyyttä edistetään liiketoiminnallisena kilpailuetuna, jotta saadaan aikaan ympäristöhyötyjä.

Tarkoituksena on, että hankkeessa kehitetyt ratkaisut olisivat sekä kuluttajaystävällisiä että yrityksille kannattavia, Tiina Wickman-Viitala summaa.

Teksti: Nelli Peltonen
Kuva: Unsplash