Taidemaalari näppäili maalaustelaa

Julkaistu 5.10.2020
Kaisa Soini
Yliopisto-opettaja ja taidemaalari Kaisa Soini lähestyi maalaustaiteen peruskysymyksiä aseinaan maalaustela ja 70 purkkia ihan tavallista sisämaalia. Nyt Q-galleriassa esillä olevissa teoksissa on mukana paljon sellaista, jota hän opettaa myös arkkitehtiopiskelijoille.

Arkkitehtuurin yhteys kuvataiteisiin on historiallisesti vahva ja arkkitehti tarvitsee työssään harjaantunutta “taiteellista silmää”. Tampereen yliopistossa arkkitehdiksi opiskelevien lukujärjestykseen kuuluukin kahden ensimmäisen opintovuoden aikana myös taideopintoja.

– Arkkitehtiopiskelijoiden taideopinnoissa opetellaan havaitsemista. Miten kuvia luetaan? Miten ympäristöä? Elämme hyvin visuaalisessa kulttuurissa, joten on tärkeää opetella tekemään havaintoja. Kyse on myös yleissivistyksestä – eri kuvataiteen alojen teosesimerkkeihin tutustumalla oppii taiteen kieltä ja sen tarjoamia ratkaisu- ja vaikutusmahdollisuuksia, arkkitehtuurin yksikön yliopisto-opettaja ja taidemaalari Kaisa Soini kertoo.

Soinin opettamilla taidekursseilla kehitetään myös taidollista osaamista: piirretään, maalataan, työstetään teossuunnitelmia tietokoneella. Tavallisina vuosina Hervannan kampuksella saadaan joka vuosi ihailla arkkitehtiopiskelijoiden kollaasitöitä, joita rakennetaan romumateriaaleista. Niissä harjoitellaan erilaisten materiaalien ja värien yhdistämistä.

– Opiskelemme taiteen teoriaa ja sen soveltamista rakennettuun ympäristöön. Yksi tärkeistä aiheista on värien käyttö ja siihen liittyvä teoriatausta. Värien käytön osaamista harjoitetaan soveltamalla kuvataiteen väriteorioita rakentamisessa käytettävien maalien värikarttoihin – värikkäässä nykyarkkitehtuurissa erittäin tarpeellinen taito, Soini sanoo.

Etäopetuksessa on opintojen apuna käytetty muun muassa eri maalifirmojen digitaalisia värikarttoja. Vaikka näyttöjen erilainen värintoisto aiheuttaa omat mutkansa matkaan, päästään värikarttojen avulla hyvin väriopin perusasioiden äärelle.

– Sitä paitsi ihmiset näkevät ja kokevat värejä eri tavoilla muutenkin. Millainen on esimerkiksi ”metsänvihreä”? On tärkeää oppia myös sanallistamaan värihavaintoja, samalla kun opettelee tarkkojen värikoodien käyttöä, Soini pohtii.

Sopivasti epäortodoksiset menetelmät

Kaisa Soini opettaa yliopistolla taidetta osa-aikaisena yliopisto-opettajana. Muun osan ajastaan hän työstää omia maalauksiaan ja suunnittelee julkisia taideteoksia. Soinin viimeaikaisissa maalauksissa yhdistyy monta sellaista asiaa, joita hän opiskelijoilleenkin opettaa – lokakuun ajan Tampereen Q-galleriassa esillä olevan Väri – maalauksia -näyttelyn työt on nimittäin maalattu aivan tavallisilla sisämaaleilla, käyttäen maalarin työkaluja. Maalaukset ovat värikylläisiä, valoisia ja vahvoja tilailluusioita luovia.

– Oli kiinnostavaa ja innoittavaa kokeilla, mitä sisämaaleilla pystyy ilmaisemaan. Normaalisti käytän taidemaaleja, kuten öljyvärejä. Nyt kesti oman aikansa löytää hyvät, sopivan epäortodoksiset tavat käyttää sisämaaleja. Mutta kun materiaaleille antautui, oli hauskaa tehdä löytöjä.

– Maalasin työt telaamalla maalia kankaan pinnalla. Aluksi käytin patteritelaa erilevyisin vaihtopäin. Lopulta rullasin pelkkää telan vaihtopäätä, näppäilin sitä sormillani kuin soitinta. Liikettä ei voinut keskeyttää eikä korjauksia tehdä – harjoituskierroksia oli useita ennen valmiin työn syntyä, Soini kertoo.

Kaisa Soini testaili myös opetuksessa käyttämiään, klassisia väriteorioita. Työn teon lomassa hän mietti, miksi ja kenelle maalaa, ja luki vanhoja alleviivauksia itselleen tärkeistä taiteen teorian ja filosofian kirjoista.

– Teorioiden ja epätavallisten materiaalien yhdistelmistä syntyi aina uusia ideoita, siemeniä tuleviin teoksiin, Soini kertoo.

Kaisa Soini: VÄRI – maalauksia
2.10.- 30.10. 2020