Taide voi hoksauttaa kohti kiertotaloutta

Julkaistu 9.10.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Visual Catalysts: Phuong Hoang, Toy
Ilmastonmuutos. Luonnonvarojen ylikulutus. Biodiversiteettikriisi. Ihmiskunnan kohtalonkysymyksiä, joiden yhdeksi ratkaisuksi on esitetty kiertotaloutta. TAMKissa kestävään kiertotalouteen katalyyttejä, eli vauhdittajia, on haettu myös taiteilijoiden voimin.

– Kiertotaloudessa jäte ei ole ongelma, vaan tärkeä raaka-aine jollekin. Kyse ei siis ole vain ”jätteiden kierrätyksestä” kuten usein ajatellaan, vaan kokonaisvaltaisesta toiminnan ja ajattelun muutoksesta, joka tulee jalkauttaa ihmisten arkeen, sanoo TAMKin visuaalisen kulttuurin yliopettaja, dosentti Juha Suonpää.

Tampereen yliopiston koordinoimassa CICAT2025 Kiertotalouden katalyytit -hankkeessa etsitäänkin nyt katalyyttejä eli positiivisia muutosvoimia, jotka voivat vauhdittaa tätä muutosta. Suonpää vetää TAMKissa hankkeen osuutta, jossa muutoksen ajureita etsitään yhdessä eri puolilta maailmaa tulevien taiteilijoiden kanssa.

Visuaalisia ratkaisuja kiertotaloutta vauhdittamaan

Monitieteellisessä CICAT2025-hankkeessa kiertotalouden vauhdittajia haetaan niin teknologian, liiketoimintamallien, johtamisen, sääntelyn kuin kielen ja visuaalisuudenkin alueilta. Suonpää näkee taiten läpileikkaavana koko hankkeelle. Visuaalinen kieli on globaalia – aivan kuten käsillä oleva ongelmakin, ja visuaalisuus voi olla keino auttaa näkemään merkityksiä ympärillämme, mutta myös muuttamaan niitä.

– Kuluttamisen identiteetti rakentuu vahvasti visuaalisen maailman kautta. Jos kuluttamista voidaan ruokkia visuaalisilla menetelmillä, voidaan sitä myös muuttaa niillä, Suonpää toteaa.

Siinä missä lehtivalokuva voi näyttää faktat ja ongelman, vaikkapa muovijätteen suhteen, voi taidevalokuva haastaa katsojaa oivaltamaan sen uudesta näkökulmasta ja auttaa kenties löytämään siihen uusia ratkaisuja. CICAT2025-hankkeen ohjausryhmään kuuluva europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen puhuukin taiteesta ”hoksauttajana”.

– Journalismi tunnistaa faktat – niin kuin pitääkin, mutta se ei tarjoa samaa osallistamista ja toivoa, jota taidevalokuvan avulla voidaan tuottaa. Lehtikuva muovijätteen peittämästä rannasta on toki totta, mutta se vain lisää tuskaamme. Taidevalokuvalla suhteemme muovijätteeseen voidaan nyrjäyttää näyttämällä se täysin uudessa valossa, kuten vaikkapa Phuong Hoang tai Kati Rapia ja Ilona Valkonen omissa teoksissaan tekevät, selittää Suonpää.

Juha Suonpään kuva
Kuluttamisen identiteetti rakentuu vahvasti visuaalisen maailman kautta. Jos kuluttamista voidaan ruokkia visuaalisilla menetelmillä, voidaan sitä myös muuttaa niillä, Juha Suonpää toteaa.

Visual Catalysts -näyttely osana Backlight-festivaalia

Suonpään viittaamat teokset ovat osa CICAT2025-hankkeen ja Tampereella järjestettävän kansainvälisen Backlight-valokuvafestivaalin yhteistä Visual Catalysts -näyttelyä. Töitä näyttelyyn haettiin avoimella haulla taiteilijoilta kaikkialta maailmasta. Näyttely ja siitä koottu julkaisu näyttävät 37 eri taiteilijan teoksen ja teoskuvauksen voimin, mitä taiteella voi olla annettavana matkalla kohti kestävämpää maailmaa.

Näyttely on parhaillaan avoinna Tampereella Kulttuuritalo Laikussa. Myöhemmin se on koettavissa myös virtuaalisesti, sillä teokset skannataan digitaaliseksi näyttelyksi. Myös teoksista, teoskuvauksista sekä eri tieteenalojen tutkijoiden artikkeleista koostuva laaja Visual Catalysts -julkaisu tullaan jakamaan digitaalisesti verkossa.

Ei vain taiteilijoille vaan myös yrityksille

Tapoja hoksauttaa ja nyrjäyttää katsojaa näkemään omaa arkeaan uudessa valossa on CICAT2025-hankkeessa haettu myös co-creation työpajoissa. Niissä taiteilijat ympäri maailmaa ovat yhdessä työstäneet teoksia ilmastonmuutokseen liittyen.

Työpajoja ehdittiin järjestää kolme; Tampereella, Berliinissä ja Tolucassa Meksikossa. Neljäs on toistaiseksi vielä pitämättä.

– Se oli tarkoitus järjestää keväällä Kiinassa kaupungissa nimeltä Wuhan, naurahtaa Suonpää.

Työ kuitenkin jatkuu, ja osana monitieteellistä CICAT2025-hanketta tehdään myös tiivistä yhteistyötä hankkeen muiden tutkijoiden kanssa. Seuraavaksi Suonpää haluaa toteuttaa vastaavia työpajoja myös yrityksissä.

– Taide ja taiteilijat eivät saa jäädä vain omiin poteroihinsa. On tärkeää puhua myös yrityksille, jotta kiertotalouden edellyttämää systeemistä muutosta on mahdollista saada aikaan. Tässä on taiteilijoilla momentum olla merkittävän yhteiskunnallisen ja taloudellisen muutoksen ajureina.

Suonpää toivoo, että taiteilijat tarttuvat tähän mahdollisuuteen. Suurikin muutos voi tapahtua nopeasti, sen on koronakriisi näyttänyt toteen.

Visual Catalysts -näyttely on avoinna 18.10.2020 saakka Kulttuuritalo Laikussa (Keskustori 4, Tampere).

- - - -

CICAT2025 Kiertotalouden katalyytit -hanke on Suomen Akatemian yhteydessä toimivan strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama viisivuotinen hanke. Hanketta koordinoi Tampereen yliopisto, ja TAMKin lisäksi hankekonsortioon kuuluvat Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Turun yliopisto sekä Turun ammattikorkeakoulu. CICAT2025 tukee Suomen tavoitetta olla kiertotalouden johtava maa vuoteen 2025 mennessä tunnistamalla kiertotaloutta estäviä ja vauhdittavia tekijöitä sekä etsimällä ratkaisuja yrityksille ja päättäjille kiertotalouteen siirryttäessä.

Lisätiedot:

Juha Suonpää, yliopettaja, Tampereen ammattikorkeakoulu, Visual Culture, Media, musiikki ja taide, juha.suonpaa [at] tuni.fi (juha[dot]suonpaa[at]tuni[dot]fi)

Teksti: Helena Pekkarinen

Kuvat: Pääkuva teoksesta Visual Catalysts: Phuong Hoang, Toy. Juha Suonpään kuva: Marja-Leena Korte-Suonpää