Taide, luonto ja terveys

Ilmoittautumisaika päättyy 17.5.2022,21.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Luonto ja taiteet – kuten musiikki, kuvataide, tanssi ja teatteri – ovat antiikista lähtien kuuluneet olennaisena osana eurooppalaisen terveyden ja sairaanhoidon kulttuuriin. Monet osaavat itse hakea hyvinvointia vaikkapa metsästä tai taidekokemuksista. Terveydenhuollossa luonto- ja taideterapioilla on toistaiseksi ollut hyvin pieni rooli.

Yhdistävä Lääketiede ry järjestää yhdessä Tampereen yliopiston kanssa 12. toukokuuta 2022 maksuttoman seminaarin, jossa kerrotaan erilaisten luonto- ja taideterapioiden tutkimuksesta ja niiden käytöstä terveydenhuollossa. Tarkoitus on myös pohtia näiden terapiamuotojen merkitystä kansanterveydelle ja yksityisille ihmisille sairauksien hoidon tukena.

Seminaarissa kuullaan puheenvuoroja luonto- ja taideterapiamuotojen johtavilta asiantuntijoilta: muun muassa kuvataideterapiasta, musiikkiterapiasta, ekopsykologiasta ja tanssi- liiketerapiasta.

Tilaisuus on suunnattu terveydenhuollon ammattilaisille, tutkijoille ja opiskelijoille. Tervetulleita ovat kaikki taiteen ja luonnon hyvinvointivaikutuksista kiinnostuneet. Ilmoittauduthan tapahtumaan 18. toukokuuta mennessä.

Voit osallistua seminaariin myös etäyhteydellä joko suorana tai kuunnella sen myöhemmin. Linkin saat ilmoittautumisesi vahvistuksen yhteydessä.

10.00–10.15 Avaus
Anneli Milén. Professori emerita, Tampereen yliopisto, puheenjohtaja, Yhdistävä Lääketiede ry

10.15–11.00 Tilannekatsaus musiikkiterapiaan ja taideterapioiden yhteistyöhön – suomalainen näkökulma
Jaakko Erkkilä. Professori, musiikkiterapia, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Jyväskylän yliopisto