Syyskuun Tiedekahvila - Kasvatustiede ratkomassa ilmastokriisiä: Kuinka kasvattaa ihmisistä ympäristöystävällisiä?

Ajankohta16.9.2021 15.00–16.00
microsoftteams-image-4.png
Tulevaisuus, monitieteisyys ja uudet ilmiöt ovat nyt saatavillasi linkkiä napsauttamalla! Tiedekahvila kutsuu sinut nuori tutustumaan uusiin aloihin ja mahdollisuuksiin. Oletpa sitten ammattikoulussa, lukiossa, välivuotta viettämässä tai missä elämänvaiheessa tahansa, olet tervetullut kuulolle. Heitä siis kahvit kuppiin, jalat pöydälle ja lähde mukaan löytämään oma juttusi!

Miksi tieto ilmastonmuutoksesta ei vaikuta kaikkien ympäristökäyttäytymiseen? Miten ilmastonmuutoksesta tulisi puhua, jotta jokainen voisi sen vakavuuden ymmärtää ja alkaa toimia?

Tule kuulemaan, miten ilmastoahdistus vaikuttaa ympäristökäyttäytymisen taustalla ja miten sen voisi muuntaa ilmastotoiminnaksi. Perehdymme luennolla ympäristöpsykologiaan: miksi toiset motivoituvat käyttäytymään ympäristöystävällisesti ja toiset eivät. Mikä tarkoittaa arvojen ja toiminnan välinen kuilu? Tule mukaan Tiedekahvilaan pohtimaan sitä, miten kasvatustiede voisi olla osana globaalin ilmastokriisin ratkaisua.

CCC-CATAPULT-hankkeen tutkija Anette Mansikka-aho tutkii nuorten ilmastotoimijuutta ja toimijuuteen liittyvää arvojen ja käyttäytymisen välistä kuilua. Hankkeessa tutkitaan erityisesti sosiaalisten normien, maailmankatsomusten ja tunteiden vaikutusta ympäristökäyttäytymiselle ja sitä, miten tätä tietoa voisi hyödyntää ilmastokasvatusta suunniteltaessa.

Tampereen yliopiston Juniversity

Tampereen yliopiston Juniversity, juniversity@tuni.fi.