Syksyn yhteishaun valintakokeet lähikokeena TAMKissa 2.–3.11.2021

Julkaistu 27.10.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Opiskelijoita iloisina ryhmässä
Syksyn 2021 valtakunnallinen AMK-valintakoe järjestetään lähikokeena marraskuun ensimmäisellä viikolla. Tampereen ammattikorkeakoulussa pidetään neljä koetilaisuutta tiistain 2.11. ja keskiviikon 3.11. aikana. Maanantai 1.11. on varattu koetilojen valmisteluun.

Samalla viikolla järjestetään koetilaisuuksia usealla paikkakunnalla ympäri Suomen. Valintakokeissa noudatetaan viranomaisten (OKM, THL, AVI) antamia ohjeita ja suosituksia.

TAMKin neljässä koetilaisuudessa on hakijoille yhteensä 1747 koepaikkaa eli noin 440 paikkaa per tilaisuus. Hakijoiden sisääntulopihana on aamun kokeeseen (kello 8–8.30) pääkampuksen Teiskontien puoleinen piha ja iltapäivän kokeeseen (kello 13–13.30) Kuntokadun puoleinen piha. Koetiloina käytetään juhlasalia sekä H- ja B-talojen luokkia.

Järjestelytyöryhmä toivoo, että valmistelu- ja koepäivinä (1.–3.11.) vältetään tarpeetonta liikkumista pääkampuksella. TAMKin tavoitteena on varmistaa valintakokeeseen saapuvien hakijoiden yhdenvertainen kohtelu ja kokeen järjestäminen terveysturvallisella tavalla.

Tietoa hakijoille syksyn valintakokeesta päivitetään sivulle tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/yhteishaku/tamk-valintakokeet-syksy

Kevään 2022 ensimmäisessä yhteishaussa ammattikorkeakoulut tulevat myös toteuttamaan uuden, kaikille koulutusaloille yhteisen digitaalisen verkossa toteutettavan valintakokeen International UAS Examin. Koetta käytetään valittaessa opiskelijoita englanninkielisiin ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin koulutuksiin, ja se koostuu kahdesta vaiheesta. Ensimmäisen vaiheen kirjallinen koe järjestetään helmikuussa, ja toisen vaiheen ryhmähaastattelut järjestetään maaliskuussa. Valintakoe on käytössä kaikilla eri koulutusaloilla ja se korvaa aiemmin käytössä olleet koulutusalakohtaiset valintakokeet osassa TAMKin tutkinto-ohjelmia. Kuten käytettäessä suomenkielistäkin AMK-valintakoetta, hakijan näkökulmasta hakeutuminen tulee aiempaa yksinkertaisemmaksi; koetta varten ei tarvitse matkustaa ja yhdellä kokeella voi hakeutua opiskelemaan moneen eri hakukohteeseen ja eri aloille.

Englanninkielisten koulutusten opiskelijavalintojen ohjauksen ja viestinnän yhtenäistämistä tukemaan on julkaistu ammattikorkeakoulujen uusi yhteinen verkkosivusto UASinfo.fi.

Lisätietoja AMK-valintakokeesta

ammattikorkeakouluun.fi/hakijalle/valintatavat/amk-valintakoe/

arene.fi/ajankohtaista/syksyn-yhteishaku-alkaa-tarjolla-yli-8500-aloituspaikkaa-ammattikorkeakouluihin/

Lisätietoa valintakokeista TAMKissa