Syksyn yhteishaun valinnat tehty: TAMKissa aloittaa tammikuussa 550 uutta opiskelijaa

Julkaistu 27.11.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tervetuloa_uudet_opiskelijat
Korkeakoulujen syksyn yhteishaun tulokset ovat selvillä. Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK) aloittaa tammikuussa 2021 yhteensä noin 550 uutta tutkinto-opiskelijaa.

Ensisijaisten hakijoiden lukumäärän perusteella TAMKin suosituin hakukohde oli sairaanhoitajan AMK-tutkinto. Seuraavaksi suosituimmat olivat sähkö- ja automaatiotekniikan päivätoteutus ja sosionomin monimuotototeutus. Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen (YAMK) koulutuksista suosituimpia olivat sosiaali- ja terveysalan tutkinto-ohjelmat sekä kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen tutkinto-ohjelma.

TAMKin hakijamäärät nousivat 24 prosenttia vuoden 2019 syksyn yhteishakuun verrattuna. Osa paikoista varattiin ensimmäistä kertaa hakeville.

Poikkeusoloissakin AMK-valintakoe sujui hyvin

Syksyn yhteishaussa oli laajasti käytössä valtakunnallinen digitaalinen AMK-valintakoe. TAMKin opiskelijarekrytoinnin päällikön, Marjo Korhosen mukaan AMK-valintakoe sujui TAMKissa hyvin ja suunnitelmien mukaan.

– TAMKiin oli ennakkoon ilmoittautunut 1 629 kokeeseen osallistujaa, heistä paikalle saapui 964. Ohjeet valintakokeeseen osallistumisesta oli luettu huolella ja hakijat tiesivät, miten poikkeusolojen kokeissa tulee toimia, Korhonen kertoo.

– Olimme valmistautuneet koepäivien järjestelyihin huolella ja poikkeusoloissakin koe saatiin järjestettyä turvallisesti.

Vaihtoehtoiset reitit TAMKiin

TAMKiin voi hakea opiskelemaan myös avoimen ammattikorkeakouluväylän kautta tai toisesta korkeakoulusta siirtohaun kautta. Tänä syksynä siirtohaussa ja avoimen väylän haussa valittiin yhteensä 71 opiskelijaa.

Haku avoimen AMKin polkuopintoihin alkaa 1.12.2020. Polkuopintojen suorittamisen jälkeen voi hakeutua avoimen väylän haussa tutkinto-opiskelijaksi. Katso lisää: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/avoimet-korkeakouluopinnot/mita-ovat-avoimen-ammattikorkeakoulun-polkuopinnot

Seuraava Avoimen väylän haku ja Siirtohaku TAMKiin on 3.–17.5.20201. Hakukohteet julkaistaan verkkosivuilla vuoden loppuun mennessä.

Korkeakoulujen yhteishaut ensi keväänä

Syksyllä 2021 alkavaan tutkintokoulutukseen voi hakea keväällä korkeakoulujen ensimmäisessä ja toisessa yhteishaussa. Englanninkielisiin AMK-tutkintoihin haetaan ensimmäisessä yhteishaussa 7.–20.1.2021. Toisessa yhteishaussa haetaan suomenkielisiin AMK-tutkintoihin 17.3.–31.3.2021. Lisäksi englanninkielisiin YAMK-tutkintoihin haetaan 9.12.2020–20.1.2021.

Haut alkavat haun ensimmäisenä päivänä kello 8.00 ja päättyvät haun viimeisenä päivänä kello 15.00. Tampereen ammattikorkeakoulussa on tarjolla lähes 50 hakukohdetta:

Jatkoon!-päivä esittelee opiskelumahdollisuuksia

Tampereen ammattikorkeakoulun virtuaalinen Jatkoon!-päivä järjestetään tiistaina 8.12.2020 kello 8.30–16. Tapahtumassa pääsee tutustumaan TAMKin koulutustarjontaan ja oppimisympäristöihin. Koulutusten esittelyjen lomassa voi vierailla virtuaalisilla messuosastoilla ja esittää kysymyksiä esimerkiksi hakuprosessista, avoimen ammattikorkeakoulun opinnoista tai ammatillisesta opettajankoulutuksesta.

Verkkotapahtumaan osallistuminen vaatii ilmoittautumisen. Teams Live -linkki ja messuosastojen Zoom-linkit lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse ennen tapahtumapäivää.

Syksyn 2020 yhteishaun tulokset julkaistu

Korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset ovat nähtävissä Oma Opintopolku -palvelussa. Hakijan on ilmoitettava opiskelupaikan vastaanottamisesta viimeistään 4.12.2020 kello 15.00.

Kaikki syksyn yhteishaussa hakeneet saavat valtakunnallisen tuloskirjeen, joka sisältää opiskelijavalinnan tuloksen sekä valinnan pisteet hakukohteittain. Joissakin hakukohteissa on mahdollista tulla hyväksytyksi varasijoilta. Varasijavalinta päättyy 15.12.2020 kello 15.00.

Mikäli osallistuit TAMKissa valintakokeeseen (tai palautit ennakkotehtävän) etkä tullut valituksi, sinulla on mahdollista kysyä palautetta saamastasi arvioinnista tiettynä ajankohtana. Katso tästä lisää: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/tulosten-julkistaminen/tamkin-opiskelijavalinnan-tulosten-palautteenantoajat-syksy

Lisätiedot:

Opiskelijarekrytoinnin päällikkö Marjo Korhonen, 040 809 3510, marjo.korhonen [at] tuni.fi

Tampereen ammattikorkeakoulun hakijapalvelut, 0294 520 444 (ma-pe klo 12–14)

Lisätietoa uusille opiskelijoille: