Sydänleikkauksen jälkeistä rintalastaliitoksen tukevuutta voidaan mitata värähtelyn avulla

PaikkakuntaArvo Ylpön katu 34, Tampere
Arvo-rakennuksen Jarmo Visakorpi -sali
22.11.2019 10.00–14.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Suomessa tehdään vuosittain noin 3 400 sydänleikkausta rintalastan halkaisun kautta. Leikkauksen lopussa tiukasti kiinnitetyn rintalastaliitoksen löystyminen altistaa vakaville infektiokomplikaatioille. Lääketieteen lisensiaatti Juha Hautalahti testasi väitöstutkimuksessaan uutta menetelmää rintalastaliitoksen löystymisen toteamiseen.

Sternotomia eli rintalastan halkaisu on tavallisin avaus sydänkirurgiassa. Leikkauksen lopussa halkaistun rintalastan puoliskot kiinnitetään tiukasti yhteen tavallisimmin teräslankalenkein. Rintalastaliitoksen löystyminen aiheuttaa kipuja, hidastaa luutumista ja altistaa haavainfektiolle, joihin liittyy kuolleisuutta. Rintalastaliitoksen löysyyttä esiintyy 0,6-1,9 prosentilla potilaista leikkauksen jälkeen. Rintalastaliitoksen löysyyden varhainen toteaminen ja hoito ulkoisella tukiliivillä tai kiinnitysleikkauksella estäisi todennäköisesti osan vaikeimmista infektiokomplikaatioista.

Tällä hetkellä käytännön potilastyössä rintalastaliitoksen tukevuutta arvioidaan käsin tunnustelemalla tai tietokonetomografiakuvauksella, mutta molemmat menetelmät ovat epätarkkoja.

Hautalahden väitöskirjatyön tavoitteena oli selvittää, soveltuuko värähtelyn etenemisen mittaaminen rintalastaliitoksen tukevuuden arviointiin. Kyseistä menetelmää sovelletaan laajalti tekniikan alalla kappaleiden ja rakenteiden eheyden määrittelyyn sekä jonkin verran ortopedisten ja hammaslääketieteellisten istutteiden kiinnittymisen mittaamiseen. Hautalahden kanssa samaan tutkimusryhmään kuuluvat insinöörit ovat suunnitelleet ja rakentaneet laitteiston, joka tuottaa värähtelyä ja mittaa sen kulkua rintalastaliitoksen yli. Liitoksen löysyys vaimentaa värähtelyn läpikulkua.

Mittausmenetelmän soveltuvuutta on testattu erilaisissa kokeellisissa asetelmissa sekä kliinisessä tutkimuksessa avosydänleikkauksesta toipuvilla potilailla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että laite erottelee ehyen ja katkaistun kappaleen, toteaa rintalastaliitoksen tukevoituvan normaalin paranemisprosessin edetessä ja kykenee erottamaan tiukasti ja löysästi suljetun rintalastaliitoksen toisistaan.

- Menetelmämme on lupaava ja saattaa jatkossa parantaa sydänkirurgisten potilaiden hoitoa. Lisätutkimuksia kuitenkin vielä tarvitaan, ennen kuin laite on valmis käytännön potilastyöhön, Hautalahti toteaa.

Juha Hautalahti on koulutukseltaan sydän- ja rintaelinkirurgian sekä verisuonikirurgian erikoislääkäri ja hän työskentelee TAYS Sydänsairaalassa.

Lääketieteen lisensiaatti Juha Hautalahden sydän- ja rintaelinkirurgian alaan kuuluva väitös Sternal Stability after Cardiac Surgery tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 22.11.2019 kello 12 alkaen Arvo-rakennuksen Jarmo Visakorpi -salissa, Arvo Ylpön katu 34. Vastaväittäjänä toimii dosentti Vesa Anttila Oulun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Jari Laurikka lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1266-4

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 12.11.2019