SuomiAreenan keskustelu: Rakentamisen ympäristövaikutukset kuriin kiertotaloudella

Tampereen korkeakouluyhteisö
PaikkakuntaEetunaukio, 28100 Pori
SuomiAreenan Eetunaukion lava
27.6.2023 13.00–13.45
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Olemme mukana SuomiAreenassa
Tervetuloa seuraamaan Tampereen yliopiston järjestämiä keskusteluita SuomiAreenassa 27.-30.6.2023. Voit seurata keskusteluita niin paikan päällä Porissa kuin kotisohvaltasi tai mökkilaiturisi nokasta MTV Katsomon kautta. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin.

Suomen suurin yhteiskunnallinen festivaali SuomiAreena järjestetään ensi kesänä Porissa historiallisesti jo kesäkuun viimeisellä viikolla 27.-30.6.2023. Tapahtuman järjestävät yhdessä MTV ja Porin kaupunki.

Festivaaliohjelman teemat ovat syntyneet ohjelmassa mukana olevien organisaatioiden esiin nostamista teoista ja aiheista, jotka puhuttavat yhteiskunnassa juuri nyt.

Rakentamisen ympäristövaikutukset kuriin kiertotaloudella

Betoni on yksi yleisimmistä rakennusmateriaaleista, mutta sen käytöllä on mittavia ympäristövaikutuksia, kuten hiilidioksidipäästöjä. Niitä voidaan vähentää irrottamalla tarpeettomiksi käyneistä taloista ehjiä betonielementtejä ja käyttämällä niitä uudelleen uusissa rakennuksissa. Uudelleenkäyttö pienentää elementtien hiilijalanjälkeä yli 90 prosenttia ja luo alan yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Rakennusalan kiertotaloussiirtymään tarvitaan kuitenkin myös politiikkatoimien tukea.

Keskustelu toteutetaan yhteistyössä ReCreate -hankkeen kanssa.

Aiheesta keskustelemassa:

Keskustelun 1. osa

• Tiina Koppinen, toimialajohtaja, Skanska Oy
  • Marita Jokinen, johtaja, rakennetekniikka, Ramboll Finland Oy
  • Matti Haukijärvi, kehitysjohtaja, Parma Oy
  • Juha Nyberg, toimitusjohtaja, Umacon Oy
  • Eric Rawlins, toimitusjohtaja, Liike Oy Arkkitehtistudio

Keskustelun 2. osa

• Sirpa Pietikäinen, europarlamentaarikko, Euroopan parlamentti
  • Harri Hakaste, yliarkkitehti, Ympäristöministeriö
  • Milla Bruneau, Lahden kaupunginhallituksen elinvoima- ja työllisyysjaoston puheenjohtaja
  • keskustelun juontajana Teemu Vehmaskoski, Sanoma Tekniikkajulkaisut

SuomiAreenan keskustelut välitetään suorana lähetyksenä MTV Katsomoon.

Kaikki keskustelut näkyvät myös SuomiAreenan sivuilla.