Suomen suurin virtuaalikonferenssi Tampereen nimissä

Julkaistu 13.8.2020
Mediatutkijoiden maailmankongressi, joka käynnistyi kuukausi sitten Tampereen yliopistossa, on tavoittanut yli tuhat henkeä lähes sadassa maassa ja on suurin Suomesta käsin järjestetty etäyhteyksiin perustuva tieteellinen konferenssi.

Samaa suuruusluokkaa ovat kesäkuussa Aalto-yliopiston isännöimä neurotieteiden BrainSTIM-konferenssi ja maaliskuussa Oulun yliopistossa järjestetty 6G-verkkoja koskeva ’summit’. Finland Convention Bureaun kokoamien alustavien tietojen mukaan Tampereelta isännöity International Association for Media and Communication Research -järjestön IAMCR2020-konferenssi on tähän mennessä laajin Suomessa järjestetty virtuaalitapahtuma.

IAMCR:n konferenssi oli alun perin tarkoitus pitää Pekingissä, mutta koronavirusepidemian puhjettua sen pitopaikaksi tarjoutui Tampere. Ensin tavanomainen, yli tuhannen hengen kokous piti järjestää Tampere-talossa, mutta koronan laajennuttua pandemiaksi kokouspaikaksi tuli virtuaalitodellisuus ja onsite-konferenssi muuntui online-konferenssiksi.

Heinäkuun puolivälissä pidetyn konferenssin yleisistunnot olivat kaikille avoimia tutkijoiden keskusteluja esimerkiksi Internetin valvonnasta ja koronakriisin mediakokemuksista. Vain järjestön jäsenille suunnattu konferenssin pääosa käsitti 26 jaoston kokoamat videoesitykset sekä jäsenten lähettämät, vertaisarvioidut 680 tieteellistä paperia, jotka oli ryhmitelty 153 paneeliksi. Koko ohjelma tallennettiin ensiesityksen jälkeen verkkoon, missä jäsenille rajattua keskustelua jatketaan syyskuun puoliväliin asti. Yleisesitykset jäävät verkkoon pysyvästi.

Eniten seuraajia on ollut yleisesityksillä kuten avajaisistunnolla, jolle kirjattiin lähes tuhat verkkovierailijaa. Erityisteemoja käsittelevät suljetut paneelit olivat vain pieniä ryhmiä kuten perinteisissä konferensseissa. Puoleentoista sataan työryhmään osallistuneiden kokonaismäärä nousi kuitenkin toiselle tuhannelle. Eniten osallistujia oli Kiinasta ja Yhdysvalloista.

Lisätietoja:
Professori emeritus Kaarle Nordenstreng, kaarle.nordenstreng [at] tuni.fi