Suomen ensimmäiset "myyntimaisterit" valmistuvat TAMKista

Julkaistu 2.6.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Liput
Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistuu tänä vuonna ensimmäinen ryhmä "myyntimaistereita” eli kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita aikuisopiskelijoita. Myynnin koulutusta ja tutkimusta tarvitaan, koska sekä myyminen että ostaminen ovat isossa muutoksessa.

TAMK aloitti ensimmäisenä korkeakouluna Suomessa kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen ylemmän tutkintokoulutuksen, jossa opiskellaan moniammatillisissa tiimeissä kansainvälistä B2B-myyntiä ja myynnin johtamista. Tätä erityisosaamista on voinut aikaisemmin opiskella maisteritasoisesti vain muutamissa korkeakouluissa Euroopassa.

Tammikuussa 2018 opintonsa aloittaneista 26 opiskelijasta ensimmäiset valmistuvat nyt touko- ja kesäkuussa. TAMKin myyntikoulutuksista vastaava yliopettaja, KTT, Pia Hautamäki kertoo olevansa erityisen ylpeä uusista ”myyntimaistereista”.

– Valmentajan näkökulmasta puolentoista vuoden yhteinen matka on ollut sekä opiskelijoille että meille valmentajille huikea oppimiskokemus. Jo koulutuksen aikana olemme todistaneet mahtavia uratarinoita ja kasvukertomuksia. Myös kv-jaksolla tehdyt toimeksiannot ovat suoraan edistäneet toimeksiantajayritysten kv-myynnissä edistymistä. Koulutuksesta valmistuvat osaajat vievät nyt myynnin ilosanomaa eteenpäin ympäri maailmaa omien yritystensä kautta, Hautamäki iloitsee.

Ensimmäinen opiskelijaryhmä on varsin heterogeeninen, ja opiskelijat ovat hakeutuneet koulutukseen monista eri lähtökohdista, mutta yhteisenä odotuksena voi sanoa olleen kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisosaamisen oppimistarve. Opetusmenetelmänä on ollut TAMKin Proakatemiastakin tuttu tiimioppiminen.

Toukokuussa tutkintotodistuksensa saavat Jukka Heikkilä ja Teemu Ilola edustavat ryhmän ääripäitä. Heikkilä, 51, on pitkän yrittäjäuran tehnyt myynnin konkari. Ilola, 28, taas on jo kannuksia hankkinut nuori B2B-myynnin kyky, jonka tavoitteet ovat korkealla.

– Yritysmyynnin tehtävistä ajauduin vuosien myötä myynnin valmentajaksi. Olen nähnyt, miten myyminen ja asiakkaiden tavat ostaa muuttuvat. Myyjän pitää jatkuvasti ja määrätietoisesti päivittää tietojaan ja taitojaan. Itse olen sellainen ikuinen opiskelija, mutta nyt löysin laajemman kokonaisuuden, jossa pääsin opiskelemaan modernia myyntiä, ja sain samalla suoritettua oikean tutkinnon, Jukka Heikkilä sanoo.

– Parasta antia on ollut monipuolinen koulutuksen sisältö, jota voi soveltaa suoraan työelämään. Tähtään kansainväliselle uralle, ja osallistuminen koulutukseen vaikutti vahvasti siihen, että sain uuden haastavan työpaikan. Pääsen nyt viemään oppejani käytäntöön markkinointiteknologiayritys Leadoossa, joka on kovassa kasvussa ja jota viedään maailmalle vauhdilla, Teemu Ilola kertoo.

Yliopettaja Pia Hautamäen mukaan myynti on tieteenalana varsin tuore, ja mahdollisuuksia tutkintokoulutuksen lisäksi on tutkimuksen tekemisessä. TAMKin kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen koulutuksen sisältö pohjautuu uusimmalle myynnin tutkimukselle ja työelämästä nousseille tarpeille.

– Yrityksissä on suuri tarve kasvun johtamisosaamiselle ja modernille myyntiosaamiselle. TAMKissa kv-myyntiä ja myynnin johtamista opiskelevat saavat jatkossakin uusimman tutkimustiedon käyttöönsä, sillä ensi syksynä aloittava uusi opiskelijaryhmä pääsee hyödyntämään heti johtamani ROBINS-tutkimushankkeen uusimpia tuloksia liittyen tekoälyyn, robotiikkaan ja myynnin alustoihin, summaa Hautamäki.

Elokuussa 2019 TAMKissa alkavan seuraavan kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen YAMK-ryhmän tavoitteena on valmistua jälleen 1,5 vuoden päästä. Myyntimaistereiden virallinen tutkintonimike on tradenomi (ylempi AMK), Kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen koulutus, ja tutkinnon laajuus on 90 opintopistettä.

Lisätietoa:

• Pia Hautamäki, yliopettaja, KTT, TAMK, 040 415 6827, pia.hautamaki [at] tuni.fi (pia[dot]hautamaki[at]tuni[dot]fi)
  • Jukka Heikkilä, Myyntivalmentaja & Mind Coach, 040 544 3898, jukka.heikkila [at] logotiimi.fi (jukka[dot]heikkila[at]logotiimi[dot]fi)
  • Teemu Ilola, Client Manager & Partner, 0400 214 222, teemu [at] leadoo.com (teemu[at]leadoo[dot]com)

Haluatko kuulla ROBINS-tutkimushankkeen tapahtumista? Liity postituslistalle täältä