Suomen ensimmäinen vaikuttajamarkkinoinnin tutkintokoulutus alkaa Tampereella – TAMKin Proakatemialla opintonsa aloittaa tänään 28 kansainvälistä opiskelijaa

Julkaistu 7.3.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Influencers Academyn opiskelijoita
Kuvassa vasemmalta oikealle Influencer Academyssa aloittavat opiskelijat John MM Mallari, Piruda Chatvisuta ja Fahriña Macalansag. Kuva: Renata Brito TAMK.
Tampereen ammattikorkeakoulun tiimiyrittäjyyden yksikössä aloittaa 7. maaliskuuta 28 kansainvälistä opiskelijaa, jotka valmistuvat vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisiksi.

TAMKin Proakatemialla tänään alkava Influencers Academy on Suomessa ellei koko maailmassa ensimmäinen tutkintoon johtava vaikuttajamarkkinoinnin koulutus. Kolmen ja puolen vuoden opinnoista valmistutaan tradenomeiksi.

Aloimme tutkia asiaa ja huomasimme, että maailmassa ei ole vielä tutkintoon johtavaa vaikuttajamarkkinoinnin koulutusta. Samaan aikaan vaikuttajamarkkinointi on ylivoimaisesti nopeimmin kasvava markkinoinnin alalaji, sanoo koulutusvientiyritys Edunation Finlandin perustaja Harri Suominen.

Vaikuttajamarkkinointi ammattimaistuu ja koulutus vastaa siihen

Ainutlaatuisen koulutuksen lisäksi kyseessä on ainutlaatuinen kumppanuus TAMKin ja Edunation Finlandin välillä. Koulutus pohjautuu Tampereen ammattikorkeakoulun tiimiyrittäjyyden yksikön Proakatemian pedagogiikkaan, jossa tiimioppiminen ja oman yritystoiminnan pyörittäminen ovat keskiössä.

TAMKin Proakatemian englanninkielinen tutkinto-ohjelma sopi luontevaksi pohjaksi tälle koulutukselle, kertoo opetussuunnitelmaa valmistellut tiimivalmentaja Hanna Saraketo.

– Siinä opiskelijat perustavat tiiminä yrityksen ja alkavat pyörittää haluamaansa liiketoimintaa. Bisnekset voivat olla hyvinkin erilaisia ja niitä voi olla useita. Yhdessä valittuihin tavoitteisiin nähden lähdetään kerryttämään tarvittavaa osaamista. Oppiminen perustuu oivaltamiseen ja motivaatioon, joka nousee tiedon tarpeen oikea-aikaisuudesta, omasta tarpeesta ja kiinnostuksesta. Opintojaksot, kuten Future in Digital Business ja Responsibility and Ethics in Business, ohjaavat tekemistä kohti kestävää yrittäjyyttä. Proakatemian visio onkin olla uuden yrittäjyyden esikuva, Saraketo avaa metodologiaa.

Koulutus on kaiken perusta, sama pätee myös vaikuttajamaailmaan. Tarvitaan uudentyyppistä koulutusta, jossa tuodaan käytännönläheisen tekemisen kautta uusia työvälineitä sekä vaikuttajille että heidän kanssaan työskenteleville, Edunationin Harri Suominen jatkaa.

Koulutuksesta voi työllistyä paitsi itsenäiseksi vaikuttajaksi, myös vaikuttajamarkkinoinnin muille osa-alueille.

Monissa isoissa organisaatioissa alkaa olla jo vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoita, mutta harvalla on siihen vielä ammattitutkintoa. Vaikuttajilla on suuri valta ja vastuu, samoin niillä markkinointitoimijoilla, jotka työskentelevät heidän kanssaan, Suominen sanoo.

Influencers Academyn opiskelijat tulevat Filippiineiltä, Nepalista, Sri Lankasta, Thaimaasta ja Intiasta. Ryhmän opinnot huipentuvat vaihtovuoteen Balilla. Yksi koulutukseen osallistuvista on malli, tanssija ja laulaja Joalin Loukamaa, jolla on jo miljoonien yleisö sosiaalisessa mediassa.

Vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisiksi on mahdollisuus opiskella myös TAMKin Proakatemian kotimaisilla tutkinto-opiskelijoilla.

Proakatemialla on sen 20 vuoden historian aikana monesti innostuttu trendeistä ja lähdetty kokeilemaan bisnestä niiden ympärille. Somemarkkinointia tehtiin jo 2009, sitä ennen frisbeegolffattiin, nyt on gluteenitonta kahvilaa, eSports-valmennusta, vastuullista designia. Vaikuttajamarkkinointiosaaminen voi liittyä näihin kaikkiin tai olla oma bisnesalueensa, Hanna Saraketo sanoo.

Koulutusviennistä halutaan miljardibisnes

Opetushallituksen koordinoiman koulutusviennin Education Finland -ohjelman tavoitteena on nostaa koulutusviennin arvo Suomen taloudessa 1 miljardiin euroon vuoteen 2030 mennessä. Suomessa säädettiin vuonna 2017 lukuvuosimaksuvelvollisuus EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille.

Se loi korkeakouluille paitsi mahdollisuuden, myös painetta siitä, että pitää alkaa myydä ja markkinoida, koska jatkossa Suomeen ei tulla opiskelemaan EU:n ulkopuolelta siksi, että täällä on ilmaista koulutusta vaan siksi, että olemme nostaneet esiin houkuttelevia elementtejä yhteiskunnastamme ja koulutuksestamme, Suominen sanoo.

TAMKin strategian fokuksessa on kansainvälistyä kaikilla sen toiminnan osa-alueilla. Laadukkaat englanninkieliset tutkintokoulutukset ovat yksi meidän valttikorteista, ja TAMKin Proakatemian yrittäjyysmalli on uniikki koko maailmankin mittakaavassa, TAMKin liiketoiminnan ja kansainvälisyyden johtaja Carita Prokki sanoo.

Teksti: Piritta Palokangas
Kuva: Renata Brito